Wouter Hoeffnagel - 04 juni 2018

'Facebook geeft smartphone- en tabletfabrikanten toegang tot gebruikersinformatie'

Facebook heeft een flink aantal fabrikanten van smartphones en tablets toegang gegeven tot persoonlijke informatie over Facebook gebruikers. In totaal zou het om zo'n zestig verschillende partners van het Amerikaanse bedrijf gaan.

Dit blijkt uit onderzoek van de New York Times. De data werd gedeeld als onderdeel van speciale partnerships met Facebook. Onder andere Apple, Amazon, BlackBerry, Microsoft en Samsung zouden via een dergelijk partnership toegang hebben gehad tot persoonlijke informatie van Facebook gebruikers. Denk hierbij aan onder andere de relatiestatus en religieuze overtuiging van een gebruiker.

Bereik vergroten

De partnerships stammen uit de tijd voordat Facebook apps op smartphones beschikbaar waren, meldt een woordvoerder van het bedrijf aan de New York Times. Facebook zou de deals hebben gesloten om zijn bereik te vergroten en fabrikanten van apparaten te helpen populaire features van Facebook zoals messaging, like-knoppen en adresboeken aan te bieden.

Opvallend is dat Facebook voor de datadeling geen expliciete toestemming heeft gevraagd van gebruikers. De New York Times wijst er daarnaast op dat het Amerikaanse bedrijf de data is blijven delen nadat het beloofde dergelijke data niet langer aan externe partijen te zullen verstrekken.

Vrienden van gebruikers

In sommige gevallen zouden fabrikanten ook toegang hebben gehad tot informatie over vrienden van gebruikers. Ook dit is opvallend, aangezien Facebook in de nasleep van Cambridge Analytica aangaf dat bedrijven sinds 2015 geen toegang meer hebben tot gegevens van vrienden van Facebook gebruikers. Het bedrijf meldde hierbij echter niet dat hierbij een uitzondering wordt gemaakt voor fabrikanten van apparaten. Facebook zou in april begonnen met het terugdringen van dergelijke partnerships, maar de deals zouden vandaag de dag nog steeds bestaan.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!