Witold Kepinski - 13 juni 2018

Vertrekkende Jordy Kool vindt dat Infotheek moet doorgroeien

Vertrekkende Jordy Kool vindt dat Infotheek moet doorgroeien image

Jordy Kool vertrekt per 1 juli als CEO van Infotheek Group. Onder zijn leiding fuseerde de computerwinkel uit Leiden met Scholten Awater en CentralPoint, en groeide uit tot Europees marktleider in circulaire IT. “Infotheek was als een Formule 1-wagen met de handrem erop”, vertelt Kool over de mogelijkheden die hij zag bij zijn aantreden in 2009.

Het is eind mei als we Kool spreken aan de Zaalbergweg in Leiden. “Tot en met april stonden we er goed voor; mei is nog wat slow”, maakt hij de balans op van de laatste maanden. “Maar ik heb nog niet alle cijfers gezien en de maand is nog niet afgerond. Mei was vorig jaar ook lastig, met Pinksteren, hemelvaart en bevrijdingsdag. Voor een ondernemer is dat heel vervelend, al die vakantieperiodes.”

Jordy Kool is een ondernemer pur sang, die kansen ziet en risico's niet uit de weg gaat. Negen jaar lang gaf hij leiding aan Infotheek, een periode waarin de Leidse computerwinkel door de fusie met Scholten Awater en CentralPoint uitgroeide tot een internationale speler. “We hebben echt een transformatie doorgemaakt”, reflecteert Kool. “We hadden 55 miljoen euro omzet toen ik hier binnenkwam, die we voornamelijk verdienden als broker en dan vooral met HP Personal Systems. Slechts een klein deel was enduser sales, ik schat zo'n 20 procent. Maar sinds het samengaan met CentralPoint zijn we op dat vlak marktleider in de Benelux en hebben we een sterk online platform, met veel recurring business. Distributie en enduser sales zijn inmiddels allebei volwaardige divisies bij Infotheek Group, samen goed voor een jaaromzet van 750 miljoen euro.”

Digitaal bedrijf

Het was bovendien de periode van de digitalisering, die Kool bij Infotheek meemaakte. “Digitalisering is niet alleen nodig voor de 'ease of doing business', maar vooral ook om de kosten te beheersen. Het is best arbeidsintensief wat wij doen. In een competitieve markt als de onze moet je voortdurend heel kritisch naar je uitgaven kijken.”

Ook na zijn vertrek moet Infotheek meer schaal maken, vindt Kool. “Om de concurrentie voor te blijven, moet Infotheek verder doorgroeien. De versimpelde organisatiestructuur die we inmiddels hebben staan, met twee divisies in plaats van de negen labels van vroeger, maakt dat ook mogelijk. Het is goed dat we ons producten- en dienstenportfolio hebben gerationaliseerd en afscheid hebben genomen van slecht lopende activiteiten, zoals managed print services die we organisch niet zelf van de grond kregen getild.”

Circulaire speler

Aan de distributiekant ontwikkelde Infotheek zich onder Kools leiding van een broker tot een volwaardige niche distributeur van circulaire producten. “Negen jaar geleden verkocht Infotheek al gebruikte pc's aan basisscholen”, memoreert Kool. “We deden dat redelijk 'plat': de pc’s gingen met minimale handelingen/aanpassingen op een palet met plastic eromheen en meer deden we niet. Maar toen ik binnenkwam, zag ik dat we daar absurd veel marge mee maakten. Dus vanuit het ondernemerschap en de winstgevendheid was de gedachte: dit is interessante business. We kwamen erachter dat we dit erg goed deden en dat er ruimte in de markt moest zijn om dit verder uit te breiden.”

In de beginjaren van de 'refurbished business' werd Infotheek gedreven door de overtuiging dat vooral scholen écht niet altijd het nieuwste model notebook of pc nodig hebben. “Betaal alleen voor wat je nodig hebt, was ons credo en daar hebben we heel lang op gezeten. Wel hebben we onze productgroepen uitgebreid met meer merken, zijn we naar 25 andere landen gegaan en verkopen we niet alleen ex-gebruik, maar ook ex-demo en ex-rent. Daarmee is (ook) dit businessmodel heel anders dan negen jaar geleden. Later realiseerden we ons dat deze handel milieuvriendelijk is, omdat die bijdraagt aan een vermindering van CO2-uitstoot. Onze circulaire business is min of meer organisch ontstaan.”

IT4Kids

Kool, die nog wel aanblijft als aandeelhouder en non-executive board lid laat Infotheek achter met ruim negenhonderd medewerkers, verdeeld over twintig Europese vestigingen. “Ik wil meer tijd besteden aan mijn familie en andere activiteiten”, verklaart hij zijn beslissing om te vertrekken, die hij in september vorig jaar nam.

Een van die activiteiten is IT4Kids, het goede doel dat onder meer sportactiviteiten organiseert voor kinderen uit gezinnen onder de armoedegrens, betaald met de opkoopwaarde van oude IT-hardware die door bedrijven is gedoneerd. “Vorig jaar haalden we zo'n 800 duizend euro op, best een behoorlijk bedrag voor zo'n initiatief. Ik heb altijd gezegd dat IT4Kids na vijf jaar op eigen poten moet staan en niet meer afhankelijk moet zijn van Infotheek. Dat moment is nu aangebroken. Om IT4Kids verder uit te bouwen en breder te trekken dan Infotheek, wil ik er minimaal een halve dag per week aan besteden. Ik ga andere goede doelen zoeken om mee samen te werken – ook voor de organisatie van het jaarlijkse gala – en andere IT-bedrijven 'oplijnen'. De gebruikte goederen hoeven in de toekomst niet meer per se bij Infotheek vandaan te komen.” Ik sta open voor andere partners.

Formule 1 wagen

Infotheek huurt Kool nog één dag in de week in voor de overdracht aan opvolger Hans Daniels en activiteiten rondom M&A, die werk moet maken van de verdere integratie van Infotheek met CentralPoint en Scholten Awater en de Europese circulaire IT-distributieafdeling verder moet uitbouwen. “Bovendien ga ik Hans helpen met acquisities die nog lopen, dat wordt mijn primaire activiteit. Daar ligt een groot deel van mijn kennis en ervaring: het opschalen van een organisatie door middel van aankopen.”

Daarnaast heeft Kool zijn fitnessketen TrainMore, waar een klant minder betaalt naarmate hij meer sport en waar de winst factoren omhoog ging. “Ik zag bij TrainMore dezelfde kansen als negen jaar geleden bij Infotheek”, besluit Kool. “Dat is de grootste lol van het ondernemen: kansen zien. Ik wil in de toekomst verder als investeerder, commissaris en adviseur van bedrijven in branches waarvan ik de juiste kennis en ervaring denk te hebben, en waar ik mogelijkheden zie die anderen niet zien. Zo ging het ook bij Infotheek. Daar reden ze negen jaar geleden al in een Formule 1-auto, maar toen nog met de handrem erop. Ze zaten op goud, maar het gedrag was deels té risicomijdend. Daar heb ik een toegevoegde waarde willen leveren en dat wil ik vaker doen.”

Door: Witold Kepinski

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!