Redactie - 14 juni 2018

Marcel Joosten over het nieuwe Centralpoint

Eén van de meest spraakmakende merkoperaties in ICT Nederland van het afgelopen maanden is de fusie en branding van Infotheek, Scholten Awater, Centralpoint.nl en Centralpoint.be tot één nieuw Centralpoint. Marcel Joosten is als Marketing en e-Commerce director van Centralpoint de aanvoerder van deze operatie. Een week na de interne en externe lancering gingen we bij hem op de koffie in het volledig in de nieuwe logo’s gestoken pand in Amstelveen.

Marcel, fijn dat we zo snel langs konden komen. Op het dak, bij de entree, op de vloer en in het scherm van de koffiemachine: overal staat een nieuw Centralpoint. Tevreden so far? 

“Ja, dat zijn we als organisatie zeker! En uiteraard ben ik als eindverantwoordelijke van het branding project extra content met het feit dat alles zo goed is verlopen. We hebben deze enorme exercitie in eigen regie uitgevoerd. Creative agency Silo hielp ons met het ontwerp van de huisstijl, maar het neerzetten van ons nieuwe merk en de bijbehorende positionering hebben we grotendeels zelf opgepakt. Direct na de lancering gingen we intensief aan de slag om al onze 500 medewerkers te instrueren over het gebruik van de nieuwe huisstijl. Zo ontwikkelden we een Brandmanual met daarin alle mogelijke uitingen, kleuren en guidelines. We namen negen maanden de tijd om de branding tot in detail door te voeren. Noem het gerust een militaire organisatie en operatie. Wij spelen hier de Champions league, en de finale willen we winnen. Dat is het ambitieniveau zoals wij hier in de wedstrijd zitten.”

Grappig, je zegt negen maanden. Is die periode zo bewust gekozen om deze operatie uit te voeren? 

“Nou, niet bewust, maar het is toevallig wel een mooie metafoor voor de geboorte van ons nieuwe bedrijf. Ik zeg bewust nieuw bedrijf, want het project omvat veel meer dan alleen de ontwikkeling van een andere huisstijl. Het is feitelijk een startup. Infotheek is hier in Amstelveen samengevoegd bij de e-commerce activiteiten van Centralpoint.nl. Centralpoint.be opereert nog steeds in België. Door de bundeling van kennis kunnen we alle bedrijven in het SMB en Midmarket segment bedienen met alle ingrediënten die de digitale werkplek nodig heeft: connectiviteit, hardware en applicaties. We kunnen dit zelfs volledig as a Service uitvoeren. We zijn marktleider in het uitleveren en servicen van refurbished apparatuur en implementeren ook steeds meer Hardware as a Service projecten. Steeds meer organisaties streven naar volledige OPEX-modellen. Wij zijn daar vanuit onze nieuwe organisatie optimaal op voorbereid. We zijn al marktleider in het beheer van digitale werkplekken en gaan die positie verder verstevigen. 

Vanuit Nijmegen, waar nu het magazijn en het kantoor van Scholten Awater ook onder de naam Centralpoint draaien, worden de grote(re) organisaties geholpen met alles rondom de aanschaf van IT-hardware. Het is geweldig om te zien hoe Centralpoint daadwerkelijk een drie-eenheid is geworden. We hebben op alle onderdelen wel een concurrent, maar wij zijn de enige die de gehele klantpiramide kan bedienen met een concept dat past.”

Het is leuk om te zien dat jij het enthousiasme uitstraalt dat bij een startup hoort. Hebben jullie je eigen automatisering goed op orde?

“Absoluut! Wij beseffen ons heel goed dat we onder een vergrootglas liggen. Het is hier echt ‘practise what you preach’, dus wat dat betreft zouden we een usercase van onze eigen organisatie kunnen zijn. We werken volledig in de cloud en onze werknemers kunnen altijd en overal veilig inloggen en werken. De verschillende locaties in Nederland en België werken vaak virtueel samen op basis van onder andere Microsoft Teams. Onze medewerkers worden bovendien taakgestuurd beoordeeld op het behalen van hun persoonlijke doelstellingen. Natuurlijk hebben we ook vaste werkplekken en hanteren we vaste tijden waarin we bereikbaar zijn voor onze klanten, maar verder is het de verantwoordelijkheid van de werknemer om te bepalen hoe zijn of haar targets worden behaald. De blauwe point staat voor allerlei zaken die we centraal stellen, met onze medewerkers, klanten en samenwerkingspartners in het middelpunt”. 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!