22-06-2018 | door: Wouter Hoeffnagel

Jumbo digitaliseert maritieme sector met ETTU en Friday Out Of The Box

Jumbo Maritime heeft samen met ETTU en Friday Out Of The Box gewerkt aan een innovatieve oplossing om de maritieme industrie te verder te digitaliseren. Samen is de Deckmarking-oplossing ontwikkeld, waarmee gebruik wordt gemaakt van de Microsoft HoloLens.

De uitdaging

Voorafgaand aan het laden van zware liftladingen voert het Schiedamse maritime bedrijf een complex proces uit. Een ingenieur zorgt er met de hand voor dat juiste verankeringspunten op het dek worden gelast. Minstens twee personen markeren de juiste plekken op het dek met een blauwdruk en meetlint (Deckmarking). Dit handmatige proces kost veel tijd en het risico op meetfouten is groot.

“Jumbo was op zoek naar een efficiëntere manier om dit proces uit te voeren. Hierbij is er gekeken om informatie op het dek te projecteren voor het plaatsen van grote en zware voorwerpen. Samen met Friday Out Of The Box en ETTU is het project gestart om aan deze vraag te kunnen voldoen. Om dit concept te realiseren is Mixed Reality en de Microsoft HoloLens ingezet om ons Deckmarking-proces te versnellen en te verbeteren", aldus Wout Janssens, Director Operations & Engineering bij Jumbo.

Hoe het werkt

Met behulp van de Microsoft HoloLens kan de ingenieur de blauwdruk als hologram geprojecteerd op het schip zien. Dit maakt het eenvoudiger om de ankerpunten te markeren en ladingen correct te plaatsen.

Nauwkeurigheid is extreem belangrijk

Naast veiligheid en bruikbaarheid was het belangrijk om een stabiele en zeer nauwkeurige projectie te creëren op het immense oppervlak van de Jumbo-schepen. Deze gespecialiseerde omgeving vereist een nauwkeurigheid van 1 centimeter binnen oppervlakken van 12 bij 17 meter. Een verkeerd beladen schip kan namelijk zorgen dat de stabiliteit in gevaar komt, met alle gevolgen van dien.

De Billy Jean methode

GPS-technologie is niet betrouwbaar genoeg voor dit werk. Daarom introduceerde Jumbo de Billy Jean-methode, gebaseerd op het nummer van Michael Jackson. Vergelijkbaar met de videoclip waarin de tegels oplichten terwijl de King of Pop erop loopt, lichten Deckmarking-tegels op terwijl je op het dek loopt. Alleen de tegels die het dichtst bij de gebruiker staan, worden getoond. Dit resulteert in een zeer stabiele en nauwkeurige projectie.

Onlangs hebben nieuwe tests met verbeterde software geleid tot goede resultaten met betrekking tot prestaties en nauwkeurigheid. Nu is het tijd voor de laatste testen aan boord van schepen in Australië en in Rotterdam.

De voordelen voor Jumbo

Bij gebruik van de HoloLens-toepassing voor Deckmarking wordt de duur van het complexe laadproces aanzienlijk verminderd, waardoor Jumbo de tijd in de haven verkort en de bijbehorende kosten verlaagt. Ook verhoogt de HoloLens de betrouwbaarheid van Deckmarking, omdat het risico op fouten kleiner wordt. De HoloLens kan tevens worden gebruikt in meerdere weersomstandigheden zoals wind, zon en hitte.

Origineel

"Nooit eerder is een hightech applicatie voor Deckmarking ontwikkeld. De nauwkeurigheid die nodig is om met deze applicatie een blauwdruk op het dek te kunnen projecteren is bijzonder vooruitstrevend. Dit maakt de software uniek en daarom heeft Jumbo met trots deze oplossing gepatenteerd", aldus Ralph Jansen, Application Manager bij Jumbo.

Het innovatieteam

Het project is een samenwerking tussen Jumbo, ETTU en Friday Out Of The Box. Jumbo is een innovator in de maritieme industrie en ETTU is IT-dienstverlener die zich onder andere richt op de ontwikkeling van de Mixed Reality-applicaties. Business innovator Friday Out Of The Box ontwerpt de innovatiestrategie en beheert belangrijke innovatieprocessen. De Mixed Reality applicatie is door de drie partijen in nauwe samenwerking ontwikkeld, waarbij ieder partij zich op zijn eigen vakgebied heeft gericht. De applicatie die dit proces heeft opgeleverd biedt directe meerwaarde voor niet alleen de bedrijfsactiviteiten van Jumbo, maar ook de maritieme industrie als geheel.

Terug naar video overzicht
Software