Wouter Hoeffnagel - 24 juni 2018

Aantal verscheepte AR en VR headsets in Q1 2018 met 30,5% teruggelopen

Aantal verscheepte AR en VR headsets in Q1 2018 met 30,5% teruggelopen image

Het aantal verscheepte augmented reality (AR) en virtual reality (VR) headsets is in het eerste kwartaal van 2018 met 30,5% gedaald ten opzichte ten opzichte van dezelfde periode in 2017. In totaal werden 1,2 miljoen units verscheept.

Dit blijkt uit cijfers van IDC. De daling is volgens het onderzoeksbureau in belangrijke mate toe te schrijven aan de ontbundeling van AR en VR headsets, die voor het grootste deel van 2017 gratis werden meegeleverd bij de aankoop van een high-end smartphone. Begin 2018 is deze werkwijze grotendeels gestaakt, wat een directe impact heeft op het aantal verscheepte AR en VR headsets.

Positieve vooruitzichten

Ondanks de zwakke start van 2018 verwacht IDC de markt voor AR en VR headsets in de rest van dit jaar wel groei zal laten zien. Dit aangezien meer leveranciers actief zijn op de commerciële AR en VR markt en steeds meer relatief goedkope losstaande VR headsets op de markt verschijnen zoals de Oculus Go. De markt hierdoor naar verwachting in 2018 met 6% tot 8,9 miljoen verscheepte units. IDC voorspelt dat deze groei de komende jaren doorzet en in 2022 in totaal 65,9 miljoen AR en VR headsets zijn verscheept.

"Op het gebied van VR zijn apparaten zoals de Oculus Go veelbelovend. Niet aangezien Facebook alle problemen rond VR heeft opgelost, maar vooral doordat zij helpen de verwachtingen van klanten voor VR headsets in de toekomst te bepalen", zegt Jitesh Ubrani, senior onderzoeksanalist bij IDC's Mobile Device Trackers. "Vooruitkijkend kunnen consumenten eenvoudiger te gebruiken apparaten tegen een lagere prijs verwachten. Gecombineerd met de groeiende line-up met content van gamemakers, Hollywood studio's en zelfs opleidingsinstituten voorzien we een gunstige toekomst voor de omarming van virtual reality."

AR headsets

Als het gaat om AR headsets hebben veel consumenten hier al ervaring mee opgedaan via 'screenless viewers', waarvan IDC het Star Wars: Jedi Challenges product van Lenovo als voorbeeld noemt. Naar verwachting zullen dit soort headsets in 2018 leidend zijn als het gaat om het aantal verscheepte units. Niet-smartphone gebaseerde AR headsets worden echter in 2019 naar verwachting populairders, naarmate meer commerciële producten op de markt verschijnen. IDC voorspelt voor dit segment een driecijferige groei tussen 2019 en 2021.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!