'5G-connectiviteit in autonome voertuigen biedt kansen voor CSP's'

24-06-2018 | door: Wouter Hoeffnagel

'5G-connectiviteit in autonome voertuigen biedt kansen voor CSP's'

5G-netwerken kunnen tot tienmaal efficiënter zijn dan 4G-netwerken. Deze hogere efficiëntie biedt nieuwe marktkansen voor communicatieserviceproviders (CSP's). Zo verwacht Gartner dat 5G een cruciale rol gaat spelen in connectiviteit voor autonome voertuigen.

Systemen en sensoren in autonome voertuigen genereren een grote hoeveelheid data, die interessante inzichten kunnen bevatten voor original equipment manufacturers (OEM's). Om deze inzichten te verkrijgen moet de data echter worden verzonden naar een centraal systeem, waarvoor connectiviteit nodig is. "CSP's hebben de kans strategische partners te worden van OEM's door 5G-mogelijkheden toe te passen om de groeiende hoeveelheid OEM data van autonome voertuigen op te vangen", aldus Jonathan Davenport, senior onderzoeksanalist bij Gartner.

1 TB aan voertuig- en sensordata per maand

Gartner voorspelt dat autonome voertuigen in 2025 meer dan 1 terabyte aan voertuig- en sensordata per maand naar de cloud zullen versturen. Ter vergelijking: in 2018 gaat het naar verwachting om 30GB aan data per maand. "Om te profiteren van de kansen die dit biedt moeten CSP's zeker stellen dat 5G wordt opgenomen in het ontwerp van toekomstige voertuigen op het gebied van veiligheid en connectiviteit. Op deze gebieden liggen de meeste kansen", aldus Davenport.

Ook de verdere uitbouw en het geavanceerder worden van veiligheidssystemen in autonome voertuigen bieden kansen voor CSP's. Zo zijn autonome voertuigen recentelijk betrokken geweest bij ongelukken waarbij helaas ook dodelijk slachtoffers te betreuren waren. Deze incidenten illustreren volgens Gartner de uitdagingen van de ontwikkeling van autonome systemen die veiliger opereren dan de mens.

Controle overdragen op de mens

"Autonome voertuigen komen af en toe omstandigheden tegen waarmee zij niet direct kunnen navigeren, wat ertoe leidt dat de controle over het voertuig wordt overgedragen op de mens", aldus Davenport. "Deze overdracht deactiveert de autonome modus en draagt de controle over aan een menselijke bestuurder. Een dergelijke overdracht is echter niet altijd mogelijk. Een potentiële oplossing voor scenario's waarin het niet lukt de controle over te dragen op een menselijke bestuurder is de inzet van bestuurders op afstand. Menselijke bestuurders kunnen de ontvanger zijn van een geplande overdracht van controle of een AV die vast is komen te zitten weer op weg helpen."

Betrouwbare connectiviteit met lage latenties is volgens Gartner noodzakelijk om het op afstand besturen van autonome voertuigen veilig mogelijk te maken. Deze connectiviteit kan geleverd worden door 5G-netwerken. De technologie kan menselijke technici in staat stellen op afstand live videofeeds te beoordelen, diagnostische gegevens van het voertuig te analyseren en de controle over het voertuig virtueel over te nemen.

Strengere regelgeving

Gartner verwacht dat naarmate de regelgeving voor autonome voertuigen verder wordt aangescherpt, functionaliteiten waarmee de controle over het voertuig op afstand kan worden overgenomen verplicht wordt gesteld. Ook wijst het onderzoeksbureau erop dat verschillende bedrijven al testen uitvoeren met dergelijke systemen, waaronder Scania en de Amerikaanse startup Phantom Auto.

Gartner adviseert CSP's nu in actie te komen om zeker te stellen dat autofabrikanten 5G verwerken in hun toekomstige autonome voertuigen en dat zij de juiste producten aanbieden om van deze kans te kunnen profiteren. "Naast het aanbieden van de juiste oplossingen, moeten CSP's ondersteuning kunnen bieden voor hun 5G-technologieën en deze als de de facto communicatiestandaard hebben neergezet. Dit kan het best worden bereikt door standaardisatiecomités te ondersteunen en samen te werkne met lokale overheden om de ontwikkelen van geavanceerde use cases zoals verkeersmanagement in stedelijke gebieden te faciliteren", aldus Davenport.

Terug naar nieuws overzicht