Wouter Hoeffnagel - 02 juli 2018

Cybersecurity wordt verplicht onderdeel van mbo ICT-opleidingen

Minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) wil cybersecurity een verplicht onderdeel maken van ICT-opleidingen op mbo-niveau. Deze nieuwe verplichting moet in 2019 realiteit zijn.

Dit schrijft minister Van Engelshoven in een reactie op Kamervragen van de VVD-Kamerleden Judith Tielen en Zohair El Yassini. Onlangs bleek uit een enquete van NOS op 3 onder bijna duizend (oud-)studenten van 21 mbo-instellingen dat veel ICT-opleidingen op mbo-niveau met verouderde lesstof werken. Zo wijst NOS op 3 op een examen dat vorig jaar is genomen, maar als sinds 2012 inhoudelijk niet meer is gewijzigd. Ook wordt er te weinig aandacht besteed aan cybersecurity. Zo leren mbo'ers wel hoe zij een database voor een webwinkel moeten bouwen, maar niet hoe zij de klantgegevens in deze database moeten beschermen.

'Serieus signaal'

De minister geeft aan dit signaal 'zeer serieus' te nemen. "In het middelbaar beroepsonderwijs vormen de kwalificatie en de keuzedelen de basis voor de opleiding. Deze worden ontwikkeld door het onderwijs en het bedrijfsleven gezamenlijk via de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven (SBB). Om tijdig in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen, bieden met name de keuzedelen een goede mogelijkheid. Deze kunnen snel worden ontwikkeld en vastgesteld, waarna ze door de school kunnen worden aangeboden", aldus de minister in de reactie op de Kamervragen.

Binnen SBB werken de onderwijssector en het bedrijfsleven aan het vernieuwen van deze kwalificatiedossiers. Onder andere cybersecurity wordt hierbij een verplicht onderdeel. Het streven is dat deze nieuwe kwalificatiedossiers begin 2019 worden vastgesteld.

Aansluiting op arbeidsmarkt

Uit de enquete van NOS op 3 bleek ook dat de aansluiting tussen ICT-opleidingen op mbo-niveau en de arbeidsmarkt ten wensen overlaat. Zo geven mbo'ers aan lastig te kunnen doorstromen naar het bedrijfsleven, aangezien bedrijven vooral op zoek zijn naar hbo- en wo-studenten. Minister Van Engelshoven noemt een goede samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven erg belangrijk, zeker in het beroepsonderwijs. "Ik vind het erg vervelend dat deze studenten het gevoel hebben dat ze kennis en vaardigheden leren die verouderd zijn. Ik hecht zeer aan het responsief en actueel houden van opleidingen. Zeker voor opleidingen die voorbereiden op een beroep in de ICT-sector is dat vanwege de snelheid van vernieuwing een grote uitdaging", aldus de minister.

De minister wijst erop dat de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt op verschillende manieren wordt gestimuleerd. Zo heeft de minister Dcypher opgericht, dat de cybersecurity opleidingen binnen het hoger onderwijs in Nederland in kaart heeft gebracht om vergelijkingen mogelijk te maken. Daarnaast stimuleert het regionaal investeringsfonds publiek-private samenwerking tussen het mbo en het bedrijfsleven. Voor het hoger onderwijs is ook het macrodoelmatigheidsbeleid herzien, waarbij meer ruimte komt voor vernieuwing en responsiviteit. Zo krijgen onderwijsinstellingen meer mogelijkheden aanvragen te doen voor opleidingen die studenten opleiden voor sectoren of beroepen die sterk in ontwikkeling zijn of nog niet bestaan.

Kwaliteitsafspraken

Ook wijst de minister op de 'kwaliteitsafspraken', waarin mbo-instellingen door de minister zijn gevraagd een visie te vormen die is afgestemd met regionale stakeholders. Een van de drie landelijke speerpunten hierbij is de voorbereiding op de arbeidsmarkt van de toekomst. Binnen het Techniekpact wordt ten slotte gewerkt aan een betere aansluiting tussen het onderwijs en het bedrijfsleven, docententekorten en leven lang leren.

De volledige reactie van minister Van Engelshoven op de kamervragen van VVD-Kamerleden Judith Tielen en Zohair El Yassini is hier te vinden.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!