Amazon is waardevoller dan Microsoft en Google

03-07-2018 | door: Witold Kepinski

Amazon is waardevoller dan Microsoft en Google

Amerikaanse en Chinese digitale bedrijven domineren momenteel de ranglijst van de meest waardevolle bedrijven. De marktwaarde van 's werelds zes meest waardevolle bedrijven, allemaal digitale bedrijven, steeg dit jaar met meer dan 500 miljard euro - een stijging van 13 procent. Dit meldt Ernst & Young (EY).

Tegelijkertijd is de cumulatieve waarde van alle Top 100-bedrijven licht gedaald sinds het begin van het jaar - met 0,3 procent - tot 20,0 biljoen dollar. De Amerikaanse bedrijven zijn momenteel goed voor 64 procent van het totale volume, het Aziatische account voor 19 procent en het Europese voor slechts 16 procent.

Amazon in de lift

Net als in het begin van het jaar is Apple het waardevolste bedrijf ter wereld: de marktwaarde bedraagt ??momenteel 905 miljard dollar. Op de tweede plaats staat Amazon - de online retailer kon twee plaatsen verplaatsen ten opzichte van het begin van het jaar en verhoogde zijn marktwaarde met 43 procent tot 806 miljard US dollar. Dat is een waardetoename van meer dan 240 miljard dollar in een half jaar tijd - en net zo goed als de twee duurste Duitse bedrijven, SAP en Siemens, samen de moeite waard zijn.

Van de categorieën 3-5, Alphabet, Microsoft en Facebook zijn ook Amerikaanse digitale groepen, gevolgd door Alibaba, een Chinees internetbedrijf. Op de achtste plaats met Tencent is ook een Chinees internetbedrijf.

Niet alleen in de top 10 van de meest waardevolle bedrijven in de wereld nu gedomineerd door digitale bedrijven - zelfs in de top 100 ranking bedrijven in digitale business-modellen hebben opgedaan in de afgelopen zes maanden enorm belangrijk: Hun aantal steeg 18-22 - terwijl het aantal banken en Verzekering daalde van 22 naar 16.

Dit zijn de resultaten van een analyse door het audit- en adviesbureau EY, dat de marktkapitalisatie van de 100 grootste bedrijven wereldwijd om de zes maanden onderzoekt.

"Beleggers richten zich momenteel vooral op bedrijven met digitale bedrijfsmodellen, die in sommige gevallen dramatisch hogere aandelenmarktwaarden met vergelijkbare inkomsten en winst behalen dan bedrijven uit traditionele sectoren", zegt Hubert Barth, CEO van EY in Duitsland. "Blijkbaar vertrouwen beleggers momenteel op digitale bedrijven aanzienlijk meer groeimogelijkheden. En ze verwachten dat de digitale bedrijven structuren in andere industrieën opbreken en op hun beurt de regels dicteren, zoals sommige van de toonaangevende internetbedrijven al hebben gedaan. "

Europese bedrijven verliezen aan belang

Het aantal Europese bedrijven in de top 100-ranglijst is sinds het begin van het jaar gedaald van 24 naar 22 - Noord-Amerika heeft 57 bedrijven (55 aan het begin van het jaar) en Azië om 21. De Europese topbedrijven zijn over het algemeen duidelijk minder waard dan de concurrentie uit Noord-Amerika en China. Al met al hebben Europese bedrijven een marktwaarde van $ 3,1 biljoen, drie procent minder dan een half jaar geleden. Aziatische bedrijven zijn $ 3,8 biljoen waard (een daling van vijf procent) en Noord-Amerikaanse bedrijven zijn $ 12,8 biljoen waard (plus twee procent).

Shell

Het duurste Europese bedrijf, het Nederlands-Britse oliebedrijf Royal Dutch Shell plaatste met een marktwaarde van 293 miljard US dollar op de 13e plaats. De softwaregroep SAP staat op 137 miljard US dollar op de 58ste plaats, het eerste Duitse bedrijf in de top 100 van Siemens (110 miljard, gerangschikt 73) en Bayer (103 miljard, rang 84) hebben het ook tot de 100 duurste bedrijven ter wereld gemaakt. Aan het begin van het jaar stonden nog zes Duitse bedrijven op de ranglijst.

"Digitalisering is momenteel de belangrijkste megatrend - en Europese bedrijven lijken meer bij de opgejaagde dan bij de jagers te horen", merkt Barth op. "Ze konden het afgelopen halfjaar niet profiteren van de opwaartse trend op de internationale aandelenmarkten, maar verloren waarde. Dit geldt ook voor de Duitse topbedrijven: in plaats van zes behoren slechts drie Duitse bedrijven tot de top 100."

Amerikaanse bedrijven domineren

De dominantie van bedrijven uit de VS en in toenemende mate uit China Barth geeft te denken aldus Barth: "Hoewel de Europese economie aan het herstellen is en de Duitse bedrijven kunnen een goede omzet en winst ontwikkeling in Europa te laten zien en ook top bedrijven in Duitsland te spelen op de wereldmarkten slechts een ondergeschikte rol. Amerikaanse bedrijven blijven domineren - en als er iets meer Aziatische dan Europese bedrijven lijken te kunnen verstand overeenkomen met hen. Blijkbaar zijn Europese bedrijven te zelden in staat om beleggers een overtuigend model voor de toekomst te bieden. is het nog belangrijker dat de Europese economie krijgt nieuwe impuls en begin op het bewijsmateriaal dat zij een stem in de digitale economie van de toekomst een belangrijk woord."

Door: Witold kepinski

Terug naar nieuws overzicht
Digitale Transformatie