Martijn Kregting - 28 oktober 2017

Frank Hoekstra, Insight: ‘Technologie moet vooral om mensen gaan’

Frank Hoekstra, Insight: ‘Technologie moet vooral om mensen gaan’ image

Technologie moet faciliteren. Medewerkers productiever maken, processen efficiënter, de relatie met klanten beter. De intelligente oplossingen die IT-dienstverlener Insight hiervoor in de markt zet, moeten organisaties ondersteunen tijdens hun overgang naar een digitaal bestaan. Tijdens het vijfde Insight technology event eind september stond vooral de praktische impact van het fenomeen digitale transformatie centraal.

Technologie-partners, kanaalpartners, distributeurs en IT-beslissers van allerlei organisaties waren op donderdag 28 september te vinden op het Insight Technology event. Een bijna ouderwetse ‘beurs’ van de mondiaal actieve IT-dienstverlener. Bedoeld om partijen uit het kanaal eens face-to-face bij elkaar te krijgen, kennis te laten maken met nieuwe, praktische  mogelijkheden van producten en diensten, of wat stof tot nadenken mee te geven.

Daarbij staat niet voorop wat Insight kan organisaties kan bieden, maar het handvatten aanreiken om in de dagelijkse, vaak uitdagende IT-praktijk te gebruiken. Bij de vijfde editie van het Insight Technology event stond – bij gebrek aan een beter woord- digital transformation centraal. Daarbij werd de vertaalslag naar de praktijk gemaakt via presentaties van een groot aantal technologie-partners in de eventzaal en tijdens een reeks breakout sessies over de impact van robotica, over groen ondernemen, wat te doen met de komst van GDPR of de mogelijkheden van big data.

‘Het gaat om mensen’

“Ik heb persoonlijk niets met het begrip Digitale transformatie,” stelt VP Insight Benelux Frank Hoekstra. “Het lijkt vooral om technologie te gaan, terwijl het uiteindelijk gaat om de mensen die er mee moeten werken. Dat menselijke aspect mis ik nog wel eens.”

Toch wordt ook bij Insight de term gebruikt, bij gebrek aan beter. Digitalisering zal steeds vaker het verschil uitmaken tussen groei en stagnatie en de basis vormen voor zakelijk succes, gelooft Wolfgang Ebermann, President van Insight in EMEA.

Onder meer de smartphone faciliteert dit succes, simpelweg omdat het meest gebruikte device is onder consumenten en werknemers. De mondiale installed base bedraagt al ruim 2,8 miljard stuks en zeker in samenlevingen zoals Nederland zijn er al meer smartphones dan inwoners. “De smartphone wordt de persoonlijke assistent, zowel privé als in het zakelijke leven. Het toestel heeft in 10 jaar de wereld veroverd. Als je partner tegenwoordig wakker wordt, is de kans vrij groot dat hij of zij eerst op de smartphone kijkt en dan pas jou een kus geeft.”

Verreikende digitale disruptie

De digitale disruptie reikt verder dan de smartphone. Partijen zoals Uber en Amazon hebben complete sectoren op hun kop gezet. De impact is voelbaar op alle gebieden van samenleving en bedrifjsleven. Op het laatste gebied onderscheidt Wolfgang Ebermann vier elementen:

  • Digitale enabling van het portfolio van de organisatie (zoals online diensten faciliteren).
  • De workforce: de arbeidslasten in landen zoals Nederland zijn hoog. Hoe maak je werknemers productiever? Hoe haal je een nieuwe generatie werknemers met andere digitale behoeften binnen? Hoe communiceer je met hen? Wat voor werkervaring moet je deze digitale generatie bieden?
  • De IT-omgeving: Veel managers zien IT nog als kostenpost. Dat is ook zo als 50 procent van het IT-budget opgaat aan beheer en onderhoud. Dat kan verschuiven naar strategische ondersteuning van bestaande en nieuwe processen. Je moet niet je oude IT meteen weggooien, maar kijken waar en wat je al naar een cloud-omgeving kunt verhuizen of wat prioriteit heeft om zo meer flexibliteit en schaalbaarheid te verkrijgen.
  • De relatie met de klant. Zaken zoals digitalisering van het klantcontact (via social media, IM), slimmere contact center-omgevingen, digitale sociale marketing op basis van big data.

Niet elke organisatie heeft alle vier de elementen even snel nodig of kan hier mee aan de slag. Dat ligt ook aan de mate van digitale volwassenheid. Maar er niet over nadenken is altijd fout, stelt Ebermann, die Nokia als bekend voorbeeld geeft. “Succes in het verleden is geen garantie voor de toekomst.”

Partner event belangrijk onderdeel strategie

Volgens Hoekstra vormen partner events zoals Insight Technology een belangrijk onderdeel van de strategie van de IT-dienstverlener; het delen van kennis op allerlei niveaus. “Je kunt partners, klanten en prospects elke minuut van de dag benaderen via email, chat of telefoon. Maar het persoonlijke contact is ook belangrijk. Dat kan op dit soort events in een ongedwongen sfeer. Op de beursvloer, tijdens een lunch of een rondvaart.”

Ebermann voegt daar aan toe dat een partner-event zoals van Insight ook heel anders is dan de grote IT-beurzen die er bijna niet meer zijn. “Daar ging het er de bezoekers vaak om hun tassen zo vol mogelijk moet goodies te stoppen. Wij willen hier beslissers van organisaties in de praktijk tonen wat er met nieuwe digitale technologie mogelijk is. Via de stands van partners, via de breakout-sessies. Hier kunnen ze zich rustig oriënteren op de impact van digitale technologie op de vier elementen die ik noemde, zoals de workforce of de workflow.”

Bewustwording nodig voor succes digitale transformatie

Insight gelooft dat de cloud, naast de smartphone, de belangrijkste enabler wordt voor de digitale transformatie. Voor het succes van zo’n transformatie is echter wel bewustwording nodig in de hele organisatie, ook aan de top. Is die er daar niet, dan zal digitalisering falen. Een derde factor benodigd voor succes is het slaan van de bekende brug tussen IT en business in de organisatie.

Volgens Victor-Jan Leurs, CEO van Caase.com, wordt de CIO in deze brugfunctie steeds meer een chief innovation officer. “De volgende stap in deze evolutie is dat de CIO in staat is om mee te denken over hoe digitale technologie zijn organisatie in staat kan stellen om de eigen workflow, de medewerkers en de klanten beter te bedienen, in plaats van zich bezig te houden met het onderhoud en beheer van de eigen IT-omgeving. Technologie moet faciliteren, niet domineren.”

Kadertje

Bekend gemaakt tijdens het event werd het toetreden van cloud service provider Caase.com tot de Insight-familie. Caase.com, opgericht door Victor-Jan Leurs, is specialist op het gebied van Microsoft Office 365, Azure, EMS (mobiel beheer) en Windows, daar waar Insight een belangrijke strategische partner van Microsoft is. Die twee USP’s moeten gecombineerd leiden tot een dieper en breder cloudgebaseerd portfolio aan slimme oplossingen die op Microsoft-technologie draaien. Frank Hoekstra, VP Insight Benelux, omschreef Caase.com met diens cloudfocus als een ‘ontbrekend onderdeel van de puzzel’.

Arthur Kemme, field sales software, Ingram Micro

“Dit soort partner events blijven nuttig, zeker bij een belangrijke partner zoals Insight. Alleen de insteek verandert. Zo staan we hier nu vooral om een nieuwe vendor in ons portfolio te introduceren bij de afnemers van Insight. Het gaat niet meer om platte verkoop, meer om lead generation op langere termijn. Je zelf en je vendors laten zien op dit soort events draagt daar aan bij. Afnemers van Insight maken hier kennis met nieuwe vendors, nieuwe technologie, met mensen die hen kunnen helpen bij hun dagelijkse IT-uitdagingen.”

Patrick Hakvoort, IT-manager ThiemeMeulenhof

“Ik kies er bewust voor om een beperkt aantal van dit soort events te bezoeken. Je leert meestal wel over nieuwe ontwikkelingen in de media. Hier kun je er in de praktijk kennis mee maken. Commercie speelt altijd wel een rol, iets waar ik wars van ben, maar het is goed om af en toe weg te zijn van de IT-afdeling en bij te praten met vendors, IT-aanbieders of collega’s van andere organisaties en bij hen verse ideeën op te doen.

Arno Been, IT-reseller Vanad Comvio

“Ik kom hier voor de persoonlijke contacten, bijvoorbeeld met mensen van Insight die ik normaal moeilijker te spreken krijg, maar ook met hun vendors en andere partners. Soms wil je belangrijke zaken face-to-face bespreken in plaats van via een Skype-sessie met je contactpersoon. Daarnaast doe ik hier ideeën op over hoe technologie onze klanten kan ondersteunen en wat wij daar aan kunnen bijdragen. Verder heb ik hier met collega-resellers zonder directe werkdruk rustig bij kunnen praten over hoe zij bepaalde uitdagingen bij hun klanten aanpakken. Ook daar leer ik van.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!