Organisaties slagen er niet allemaal in het personeel voor te bereiden op AI en robots
04-07-2018 | door: Witold Kepinski

Organisaties slagen er niet allemaal in het personeel voor te bereiden op AI en robots

Mensen staan klaar om instructies te krijgen van robots op het werk volgens een nieuwe studie uitgevoerd door Oracle en Future Workplace, een onderzoeksbureau dat leiders voorbereidt op verstoringen in werving, ontwikkeling en betrokkenheid van werknemers. De studie van 1.320 Amerikaanse HR-leiders en werknemers heeft vastgesteld dat, terwijl mensen klaar zijn om Artificial Intelligence (AI) op het werk te omarmen, en begrijpen dat de voordelen veel meer zijn dan het automatiseren van handmatige processen, organisaties niet genoeg doen om hun werknemers AI te helpen omarmen en dat zal resulteren in verminderde productiviteit, verouderde vaardigheden en verlies van taken.

Het onderzoek - AI op het werk - identificeerde een grote kloof tussen de manier waarop mensen AI gebruiken thuis en op het werk. Terwijl 70 procent van de mensen een of andere vorm van AI gebruikt in hun privéleven, implementeert slechts 6 procent van de HR-professionals actief KI en slechts 24 procent van de werknemers gebruikt momenteel een of andere vorm van AI op het werk. Om te bepalen waarom er zo'n gat zit in AI-adoptie wanneer mensen klaar zijn om AI op het werk te omarmen (93 procent zou orders van een robot vertrouwen), onderzocht de studie HR-leider en werknemerspercepties van de voordelen van AI, de obstakels die AI verhinderen adoptie en de zakelijke gevolgen van het niet omarmen van AI.

Medewerkers en HR-leiders zien het potentieel van AI
Alle respondenten waren het erover eens dat AI een positieve impact zal hebben op hun organisaties en wanneer hen wordt gevraagd naar het grootste voordeel van AI, zeiden HR-leiders en werknemers beide dat ze hun productiviteit verhoogden. In de komende drie jaar verwachten respondenten dat de voordelen zijn:

Medewerkers zijn van mening dat AI de operationele efficiëntie (59 procent) zal verbeteren, snellere besluitvorming mogelijk maakt (50 procent), de kosten aanzienlijk zal verlagen (45 procent), betere klantervaringen mogelijk zal maken (40 procent) en de werknemerservaring zal verbeteren (37 procent).

HR-leiders geloven dat AI een positieve invloed zal hebben op leren en ontwikkelen (27 procent), prestatiebeheer (26 procent), compensatie / salaris (18 procent) en werving en employee benefits (13 procent).

Organisaties doen niet genoeg om het personeel voor te bereiden op AI
Ondanks het duidelijke potentieel om de bedrijfsprestaties te verbeteren, zijn HR-leiders en werknemers van mening dat organisaties niet genoeg doen om het personeel voor te bereiden op AI. Respondenten stelden ook een aantal andere belemmeringen vast die AI in de onderneming tegenhielden.

Bijna alle (90 procent) van de HR-leiders zijn bezorgd dat ze zich niet kunnen aanpassen aan de snelle aanneming van AI als onderdeel van hun werk en om het nog erger te maken, zijn ze momenteel niet bevoegd om een ??opkomend AI-competentiekloof in hun organisatie aan te pakken .

Hoewel meer dan de helft van de werknemers (51 procent) bezorgd is, zullen ze zich niet kunnen aanpassen aan de snelle aanneming van AI en 71 procent gelooft dat AI-vaardigheden en kennis de komende drie jaar belangrijk zullen zijn, 72 procent van de HR-leiders merkte op dat hun organisatie biedt geen enkele vorm van AI-trainingsprogramma.

Bovenop de vaardigheidskloof, identificeerden HR-leiders en medewerkers kosten (74 procent), falen van technologie (69 procent) en veiligheidsrisico's (56 procent) als de andere grote obstakels voor AI-adoptie in de onderneming.

Het niet omarmen van AI zal nu resulteren in baanverlies, irrelevantie en verlies van concurrentievoordeel
Ondanks al het gepraat over mensen die zich zorgen maakten over AI die de werkplek betrad, bleek in de studie het tegenovergestelde waar te zijn met HR-leiders en werknemers (79 procent van de HR-leiders, 60 procent van de werknemers) die van mening zijn dat het niet goedkeuren van AI negatieve gevolgen zal hebben hun eigen loopbaan, collega's en algemene organisatie.

Respondenten stelden een verminderde productiviteit, achteruitgang van hun vaardigheden en verlies van banen vast als de drie grootste gevolgen van het niet omarmen van AI op het personeelsbestand.

Organisatorisch gezien geloven respondenten dat het omarmen van AI de meest positieve impact zal hebben op directieleden en C-Suite-managers. Door geen leidinggevende teams met AI te machtigen, zouden organisaties een concurrentievoordeel kunnen verliezen.

Methodologie
Voor deze enquête werden 1.320 HR-leiders en medewerkers gevraagd naar hun mening over AI-implementatie en gebruik op de werkplek. De studie was gericht op HR-leiders en medewerkers die in verschillende sectoren en in organisaties van verschillende groottes werken. Alle panelleden hebben een dubbel opt-in-proces doorstaan ??en gemiddeld 300 profileringsgegevenspunten voltooien voordat ze deelnamen aan enquêtes.

Terug naar nieuws overzicht