Redactie - 04 juli 2018

De Toekomst van de Auto Technologie: IoT, Big Data en Autonoom

De Toekomst van de Auto Technologie: IoT, Big Data en Autonoom image

Niemand ontkent dat de toekomst dichtbij is waarin alles “e” met elkaar verbonden is. Het IoT- Internet of Things (internet van objecten) is de naam die Kevin Ashton gaf aan dit concept van het verbinden van elk elektrisch apparaat met het internet. In 2020 zullen er 20 miljard apparaten aangesloten zijn -met andere woorden, 4 apparaten per mens.

Ook auto’s zijn verbonden met het internet, de zgn. “connected car”. Dit is een auto die is uitgerust met internettoegang en meestal ook met een draadloos lokaal netwerk. Hierdoor kan de auto internettoegang delen met andere apparaten, zowel binnen als buiten het voertuig. Als het gaat om het verbinden van bestuurders en technologie, heeft de auto-industrie een langere en rijkere staat van dienst dan welke andere sector dan ook; in de vroege dagen van het internet werd al een begin gemaakt met het koppelen van auto’s aan informatiestromen. Dit lijkt nu al routine: ze linken naadloos naar onze smartphones, registreren realtime verkeerswaarschuwingen, streamen onze Spotify-afspeellijsten en bieden hulp bij pech onderweg met één druk op de knop. Wat kunnen we in de nabije toekomst verwachten van IoT in de auto?

IoT: Gepersonaliseerde bestuurder- en passagierservaring met behulp van Big Data

Wat zijn de voordelen voor consumenten van het besturen van een zogenaamde "slimme" of "connected car"? Voor de gebruiker van de auto zal dit afhangen van het merk of model.

Autofabrikanten moeten diensten en applicaties ontwikkelen die gepersonaliseerde opties bieden, of technologie in auto's kunnen bouwen die compatibel is met de diensten en applicaties die door ontwikkelaars worden gebouwd.

Softwaremogelijkheden zullen de populariteit van bepaalde voertuigen ten opzichte van andere bepalen. Naarmate autofabrikanten dit beter gaan begrijpen, zullen ze in staat zijn om specifieke ervaringen voor de gebruiker uit te werken in software die in elke auto wordt aangeboden. De gegevens van de sensors en dergelijke valt onder Big Data aangezien deze enorme datastroom niet door traditionele dataverwerkingssoftware beheerd kan worden.

Gartner’s definitie van Big Data is nog steeds goed bruikbaar: “Big data zijn gegevens die met steeds grotere variëteit in toenemende volumes met een steeds hogere snelheid aankomen.” Eenvoudig gezegd, Big Data zijn grotere, complexere datasets, vooral van nieuwe gegevensbronnen. Een Kunstmatige Intelligentie (AI) analyseert de Big data, kiest zijn eigen informatiestromen uit het Internet of Things, en selecteert de meest relevante informatie wat tot verbeterde strategisch beslissingen zal leiden. Er zal een bijna onbegrensde hoeveelheid hoogwaardige data worden gegenereerd door connected cars, waar zowel bestuurders als fabrikanten van kunnen leren. Fabrikanten kunnen meer leren over het gedrag en de voorkeuren van hun gebruikers om hun ervaringen te blijven verbeteren, terwijl bestuurders zelf kunnen leren over hun eigen rijgedrag en hoe ze hun voertuig optimaal kunnen gebruiken.

Autonome auto’s

Een recent onderzoek wees uit dat 75 procent van de consumenten die dagelijks 30 minuten of meer in de auto zitten, meer zou consumeren als hun auto connected en autonoom zou zijn. Dus niet beperkt tot persoonlijke zaken zoals reageren op e-mails en internetbankieren, maar er is een enorm potentieel voor e-commerce.

Behalve de bekende spelers uit Silicon Valley op deze markt zoals Facebook, Google en Apple is vooral Toyota hard bezig om de AI in auto’s te integreren. De elektrische Concept I, vanaf 2020 beschikbaar, is een intelligente auto die voortdurend leert en anticipeert.

De AI meet de lichaamstaal, spraaktonen en taalgebruik van de bestuurder, combineert deze met posts op sociale media en rijstijl en trekt conclusies over het humeur van de bestuurder. Vervolgens probeert het de stemming van de bestuurder te beïnvloeden; als de bestuurder bijvoorbeeld overstuur is, kan de AI een geurige mist in de cabine loslaten, de kleuren van het interieur licht veranderen in meer ontspannende tinten, de stoel verwarmen of koelen of een gesprek beginnen. Een uitermate leuke afleiding voor wegmisbruikers die last van roadrage hebben: voordat die uitstappen om hun gelijk te halen moet toch echt eerst de auto overtuigd worden om te stoppen met stinken naar rozen en in de ogen te schijnen met regenbooglicht.

Op de Consumer Electronics Show CES 2018 in Las Vegas kwam Toyota met een meer realistisch en volledig autonoom voertuig: de e-Palette. Dit is een elektrisch voertuig in drie maten met een lengte van vier tot zeven meter, om verschillende ladingen aan te kunnen.

Bedrijven kunnen het interieur aanpassen aan hun behoeften en de digitale displays bijwerken met hun branding. Deze E-palette kan tijdens de spits dienst doen als pendeldienst, later in de ochtend als pakketbezorger, ‘s-middags ziekenvervoer en keert vervolgens terug naar de taxi-taken als mensen het werk verlaten. En er is geen stuurwiel, pedalen of versnellingspook om je zorgen over te maken: het voertuig zal volledig onbemand zijn. Toyota denkt dat de E-palette al tijdens de Olympische Spelen van Tokyo 2020 in te kunnen zetten.

Het Chinese Byton verwacht in 2019 de productie te starten van hun Smart Intuitive Vehicle of SIV. Deze autonome elektrische personenauto wordt gepresenteerd als het volgende slimme device, na de smartphone. Deze autonome auto’s kunnen uitgerust worden met de concept Oxygen banden van Goodyear, die zelf gelijkstroom opwekken voor de elektronische functies van de band, zoals de AI en sensoren, en die met een communicatiesysteem met zichtbaar licht (LiFi) draadloos communiceren met het IoT.  Hierdoor is gegevensuitwisseling van voertuig-tot-voertuig (V2V) en voertuig-tot-infrastructuur (V2I) mogelijk, wat van cruciaal belang is voor intelligente mobiliteitsbeheersystemen.

Tot slot: een recent onderzoek van KPMG in 20 landen plaatst Nederland op de 1e plaats qua geschiktheid voor Autonome auto’s - dus het is best mogelijk dat we hier als één van de eerste landen autonome auto’s met een geavanceerde AI zien!

Door: Richard de Jong. De auteur is een autofanaat en vertegenwoordiger van www.oponeo.nl. Hij blijft graag up-to-date met alle nieuwe ontwikkelingen en trends in de auto-industrie, met een speciale interesse in autobanden. Deze passie deelt hij graag met andere autoliefhebbers door middel van het schrijven van blogs en artikelen.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!