Witold Kepinski - 04 juli 2018

ACM blijft scherp toezien op 06-nummers en informatienummers

Het grote aantal 06-nummers dat is uitgegeven aan telecomaanbieders levert op korte termijn geen tekort op, maar vraagt wel om doorlopend scherp toezicht door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dat blijkt uit de Monitor nummeruitgifte die de ACM heeft gepubliceerd.

Bijna 91% van de beschikbare 06-nummers is uitgegeven aan telecomaanbieders. De ACM heeft de afgelopen jaren gerichte acties in gang gezet om tekorten te voorkomen. Henk Don, waarnemend bestuursvoorzitter ACM: “In 2017 hebben we door toezicht de benodigde omnummering van 06-nummers naar 097-nummers voor elkaar gekregen.” Deze 06-nummers werden gebruikt voor apparaten die een verbinding met het internet nodig hebben, maar waarmee je niet kunt bellen. Het merendeel van deze apparaten gebruikt inmiddels een 097-nummer. Verder heeft de ACM in 2017 100.000 06-nummers ingetrokken omdat de telecomaanbieder die nummers niet binnen een jaar had uitgegeven aan klanten. Het uitgiftepercentage van 06-nummers blijft hoog en daarom blijft de ACM scherp toezien op het juiste gebruik van deze nummers.

Strenger toezicht op gebruik informatienummers
Het aantal informatienummers dat wordt aangevraagd daalt al enkele jaren op rij. Ook worden steeds meer informatienummers teruggegeven aan de ACM. De ACM houdt streng toezicht op het gebruik van informatienummers. Naar aanleiding van signalen dat door middel van informatienummers diensten worden aangeboden waarbij nummergebruikers zich op ongeoorloofde wijze verrijken en consumenten worden misleid, heeft de ACM de regels verhelderd in een beleidsregel. De ACM heeft daarin onder meer verduidelijkt dat doorschakeldiensten en betaaldiensten met een tarief per minuut niet binnen de bestemming voor 0900- en 0909-nummers uit het nummerplan passen.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!