Digitale transformatie in de zorg: zes prioriteiten
04-07-2018 | door: Wouter Hoeffnagel

Digitale transformatie in de zorg: zes prioriteiten

De zorg staat wereldwijd onder druk steeds meer zorg te leveren, zonder dat de begroting meegroeit. Technologie wordt vaak gezien als een oplossing voor deze uitdaging. Zonder de juiste planning en implementatie kan technologie echter een lage return on investment (ROI) opleveren, waarschuwt onderzoeksbureau Gartner.

"Digitale transformatie biedt geweldige kansen voor CIO's van zorgleveranciers om een nieuwe toekomst te creëren voor hun organisatie, die meer en betere zorg moet leveren zonder garantie op overeenkomende verhogingen van het budget", aldus Mike Jones, onderzoeksdirecteur bij Gartner. "Het kan echter moeilijk zijn te bepalen waar je moet beginnen in een zeer gepolitiseerde omgeving waarin slechte beslissingen levens kunnen kosten."

Zes prioriteiten

Gartner heeft zes prioriteiten geïdentificeerd waarop CIO's van zorgorganisaties zich bij digitale transformaties kunnen richten:

1. Verbeter financiële inzichten om IT beter af te stemmen
"Bij veel organisaties ontbreekt het zicht op de werkelijke kosten van het leveren van zorg. Dit brengt hen in een gevaarlijke positie waarbij zij strategische beslissingen maken zonder de financiële impact volledig in kaart te hebben", aldus Jones. "Daarnaast ontbreekt vaak de volwassen enterprise architectuur die nodig is om oplossingen te identificeren en ontwerpen die klinische en financiële resultaten kunnen verbeteren."

Gartner adviseert CIO's samen te werken met de CFO en Chief Medical Officer (CMO). Gezamenlijk kunnen zij pilotprojecten lanceren rond specifieke toepassingen om methodologieën om kosten in kaart te brengen en systemen te omarmen te verbeteren. Indien dit pilotproject slaagt, kan de CIO het project opschalen naar de volledige organisatie.

2. Zet Enterprise Architecture in voor het tijdperk van real-time digitale zorgsystemen
Naarmate technologie in toenemende mate van kritiek belang wordt voor het succes van zorgverlening, wordt het beheren van deze technologische omgeving een steeds grotere uitdaging. "Onderzoeken van Gartner tonen aan dat zorgverleners die niet over een volwassen enterprise architectuur functie beschikken meer moeilijk hebben de transitie naar digitale business architecturen te beheren, waaronder real-time zorgsystemen", aldus Jones. De onderzoeksdirecteur adviseert CIO's samen te werken met managers en klinische leiders om strategieën te ontwikkelen die leiden tot een organisatie met een real-time zorgsysteem.

3. Stel Key Performance Indicators op om digitale voortgang te meten
Het digitale tijdperk vereist nieuwe meetwaarde om prestaties te meten. Veel zorgorganisaties hebben echter niet de juiste Key Performance Indicators (KPI's) opgesteld. "Start bij het opstellen van nieuwe digitale KPI's die optimalisatie- en transformatieprojecten reflecteren", aldus Jones. "Voeg daarnaast expliciete externe prestatiemeetwaarden toe om zeker te stellen dat optimalisatieprojecten gericht zijn op de patiënt en gekoppeld kunnen worden aan positieve zorgresultaten.

4. Rationaliseer applicatieportfolio's om nieuwe digitale waarde te creëren
Onderzoek van Gartner toont aan dat veel zorgleveranciers zich de volledige waarde van bestaande technologie-investeringen vaak niet begrijpen. Denk hierbij aan het elektronisch patiëntendossier (EPD) en telezorg. De eerste stap is het identificeren en evalueren van de waarde dat iedere applicatie aan de organisatie levert.

"Zodra de evaluatiefase is afgerond, kunnen CIO's hun applicatieportfolio optimaliseren met behulp van vier kernstrategieën: reduceer de aanschafkosten van applicaties, reduceer de applicatiekosten in IT, verbeter gezamenlijk IT- en business-kosten en maak business innovatie mogelijk", aldus Jones. "Stel zeker dat u veranderingen aan uw bredere organisationele strategie en verwachte uitkomsten in geleverde zorg communiceert om aandeelhouders te helpen positief te reageren op beslissingen."

5. Creëer nieuwe wijzen om de waarde van EPD's te beoordelen
80% van de CIO's in de zorg gaf tijdens Gartner's 2018 CIO Agenda Survey aan dat EPD's nog niet hun bedoelde ROI hebben opgeleverd. 50% meldt tot nu toe middelhoge tot lage opbrengsten te hebben gerealiseerd met EPD's. "Een deel van het probleem is dat de huidige waardemodellen gebaseerd zijn op conventionele veronderstellingen van ROI en de voordelen van EPD's niet goed omvatten", aldus Jones. De onderzoeksdirecteur adviseert organisaties een mindset van continue verbeteringen te omarmen als het gaat om EPD's. Jones adviseert formele processen en bestuur te creëren voor alle aandeelhouders om hen te helpen de waarde gedurende de EPD levenscyclus te meten.

6. Zet in op soft skills om veranderingen effectiever door te voeren
Het opzetten van digitale initiatieven in de zorgsector - die politiek geladen is en waar weinig resources beschikbaar zijn - is niet alleen afhankelijk van het hebben van de juiste IT-planning. Dit is ook in belangrijke mate afhankelijk van het vermogen van IT-leiders om te inspireren en na te streven. CIO's zouden volgens Jones hun competenties op vier gebieden moeten verbeteren:

  • Politiek: Ga strategische partnerships aan met andere leiders.
  • Cohesie creëren: Richt u op cohesie en betrokkenheid bij de rationalisatie van applicaties, zeker als het bedrijf te maken heeft met fusies, overnames of consolidaties van zorgsystemen. 
  • Opwaarts mentorschap: Begeleid leiders die zich nog niet bewust zijn van het feit dat IT - net als de medische wereld - op basis van feiten werkt of nog niet bereid zijn IT te volgen. 
  • Visual storytelling: Zet het visuele aspect van storytelling in om overtuigendere en blijvendere mentale beelden van pijnpunten en potentiële winst te creëren.
Terug naar nieuws overzicht
Digitale Transformatie