Ivanti CEO Steve Daly over de natuurlijke evolutie van IT
05-07-2018 | door: Redactie

Ivanti CEO Steve Daly over de natuurlijke evolutie van IT

Onder zijn bezielende leiding ontplooide IT-bedrijf Ivanti (voorheen LANDESK en HEAT Software) zich tot een wereldwijde organisatie, maakte het acht acquisities en mergers door en verdriedubbelde het in grootte. En dit alles in minder dan zes jaar. CEO Steve Daly, vorig jaar nog EY Entrepreneur Of The Year, bezocht Nederland. Wij spraken hem over het ontsluiten van productiviteit, veiligheid, de noodzaak voor het samenvoegen van IT en de natuurlijke evolutie van IT: van schoolmeester tot strategisch partner.

Ivanti heeft het regelmatig over het samenvoegen van IT, of ‘unification’. Wat bedoelen jullie daarmee? Waarom is dat nodig? En hoe heeft het kunnen gebeuren dat IT zich in allerlei verschillende silo’s heeft uitgesplitst?

IT is op een interessante manier gegroeid. De technologie die we gebruiken heeft zich met verschillende snelheden ontwikkeld, waardoor er silo’s ontstonden. Dit model laat zich niet schalen om aan toekomstige eisen te voldoen en daarom is het tijd voor een nieuwe fase in onze benadering van IT.

Wanneer je het bekijkt vanuit het oogpunt van de evolutie van IT, dan vallen er een paar dingen op: we hebben als IT-gebruiker toegang tot allerlei nieuwe technologieën en IT heeft te maken met gebruikers die technisch veel kundiger zijn dan in de begindagen. Hierdoor is er een situatie ontstaan waarin mensen hun problemen zelf gaan oplossen, zonder dat ze IT daarbij betrekken: er wordt om IT heen gewerkt.

De IT-omgeving is bijzonder complex geworden en bij grotere ondernemingen onderverdeeld in allerlei verschillende teams met eigen verantwoordelijkheden. Je hebt bijvoorbeeld een desktop-team dat verantwoordelijk is wanneer ik mijn pc of laptop gebruik, een mobiel team dat me bedient als ik een mobiel apparaat gebruik, een security-team dat verantwoordelijk is voor mijn beveiliging en een service delivery-team, dat nadenkt over welke nieuwe diensten er worden geboden.

Ik denk dat dit alles om hele goede redenen zo gegroeid is. IT ging van start in de kantooromgeving en ineens werd mobiliteit een enorme uitdaging in de IT-infrastructuur, terwijl de mensen die op de IT-afdeling werkten vooral gewend waren om Windows-computers en laptops te beheren. Het antwoord van IT was om een nieuw team in te richten en de benodigde expertise aan boord te halen. Zo ontstond er een mobiliteitssilo. Hetzelfde gebeurde met security. Er ontstonden uitdagingen op beveiligingsgebied en IT creëerde security-teams. En dan heb je ook nog de verschillende leveranciers. Iedere silo heeft eigen software en technologie die het de afgelopen jaren is gaan gebruiken, en de leveranciers gaan hen niet helpen om alles bij elkaar te brengen.

De reactie van IT om zich uit te splitsen, is rationeel, maar zodra die verschillende teams kritische massa kregen, ontstond het probleem dat men niet wist hoe men het weer bij elkaar moest krijgen. De vraag is nu dan ook: hoe gaan we het oplossen

Hoe gaan we het oplossen?

We moeten de ontstane silo’s en teams weer bij elkaar brengen. Daar ligt wel een uitdaging. IT is zelf verantwoordelijk voor het bij elkaar brengen van de verschillende onderdelen, maar is tegelijkertijd aan het rennen om de boel draaiende te houden. Er is simpelweg geen tijd om na te denken over het samenvoegen van IT. CIO’s snappen de noodzaak van het samenbrengen van IT volledig, maar weten niet hoe ze dit op een strategische wijze voor elkaar moeten krijgen. Ieder team heeft een kilometerslange todo-lijst. Dat maakt het meer een culturele, dan een technologische uitdaging.

Wanneer IT zich meer strategisch opstelt, zijn ze in staat om enorm veel productiviteit bij het personeel te ontsluiten. Ik haal daarbij wel eens het verschil aan tussen het gebruik van technologie in mijn privéleven en het gebruik van technologie in mijn zakelijke leven. Thuis ben ik uitermate productief dankzij technologie. Waar ik bijvoorbeeld vroeger naar de winkel moest om producten te bestellen of op te halen, is dat nu allemaal geautomatiseerd. Door deze verregaande automatisering kan ik in mijn privéleven veel productiever zijn dan in mijn zakelijke leven. Wanneer deze productiviteit het hoofddoel van zakelijke IT wordt en IT zich voortdurend afvraagt hoe ze de productiviteit van de medewerkers kan verhogen, hoe ze het personeel kan helpen om haar werk op te leveren, dan krijgt IT automatisch een strategische rol binnen de organisatie.

Wat ons altijd heeft tegengehouden is aan de ene kant de organisatie zelf en de silo’s die we hebben gecreëerd, maar ook het security-gedeelte. Beveiliging in de zakelijke omgeving is altijd een toevoeging achteraf gebleven, in plaats van dat het geïntegreerd werd in de technologieën die we gebruiken. Thuis is het een geïntegreerd onderdeel van alle diensten die ik gebruik, maar in mijn zakelijk leven is het er altijd achteraf opgeschroefd. En dat is precies mijn visie voor zakelijke IT: wanneer we al deze aspecten samenbrengen, dan wordt ook beveiliging een geïntegreerd onderdeel van de technologie. Dan wordt het ons vermogen om onopgemerkt te beschermen, op een veel krachtiger wijze die al vanaf de ontwerptafel geïntegreerd is met de technologie die we gebruiken.

Uit onderzoek onder onze klanten blijkt dat het grootste beveiligingsprobleem voor CISO’s en CIO’s is dat ze niet zeker wisten wat er allemaal in hun netwerk aanwezig was. Iedere security-tool die ze gebruikten had zijn eigen bronnen en ze gaven allemaal verschillende informatie af. Wanneer je beveiliging beter integreert, dan is het gewoon verweven met de dagelijkse werkzaamheden van alle teams, in plaats van een los onderdeel.

Dus we staan nu voor de uitdaging om IT een meer faciliterende rol te geven, in plaats van de rol van schoolmeester die ons vertelt wat we wel en niet mogen doen?

Ik sprak onlangs een CIO van een groot bedrijf en hij vertelde over wat er gebeurde tijdens een overleg na een beveiligingscrisis. Er waren ongeveer 80 mensen in de ruimte aanwezig en ze waren allemaal bezig om zo snel mogelijk hun eigen onschuld te bewijzen. Niemand wilde de verantwoordelijkheid voor het beveiligingslek nemen, iedereen wilde zijn eigen silo beschermen. Het probleem werd er natuurlijk niet mee opgelost en er ging een hoop tijd verloren. Wanneer je IT samenvoegt, dan kan deze verspilde energie worden besteed aan zaken als innovatie, in plaats van aan de basics.

En het mooie is dat IT zich in de meest uitgelezen positie bevindt om dit voor elkaar te krijgen. Het diepe technologische inzicht en alle informatie die onderdeel uitmaakt van IT, ligt voor hen binnen handbereik. Daarbij is IT meestal erg proces-georiënteerd en bestaat er vaak al een raamwerk binnen de silo’s. Het ligt binnen de bestaande expertise om procesgedreven en kwaliteitsgericht te zijn. Om ook in de toekomst succesvol te zijn, is er alleen een nieuwe visie en een cultuuromslag nodig.

Terug naar nieuws overzicht
Software