Wouter Hoeffnagel - 07 juli 2018

AVG kan leiden tot toename van cybercriminaliteit

AVG kan leiden tot toename van cybercriminaliteit image

Het in werking treden van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) kan tot een verdere toename van cybercriminaliteit leiden. De waarde van persoonsdata van bedrijven is door de AVG groter dan voorheen. Afpersers staan sterker in hun onderhandelingen als zij dreigen de data van een organisatie te publiceren. Bovendien groeit het aantal schadegevallen door ransomware en de verwachting is dat deze trend zich voortzet.

Hiervoor waarschuwt verzekeraar AIG in haar Cyber Claims Intelligence rapport. 2017 was een recordjaar voor cyberclaims. In Europa waren er evenveel cyberclaims als in de vier jaar ervoor samen. Bij 26% van alle cyberclaims was ransomware de oorzaak, waar dit in 2016 nog 16% was. “Een waarschuwing is op zijn plaats omdat we zien dat bedrijfsschade door cyberincidenten vaak door ondernemers wordt onderschat”, zegt Stefan Zwager, Cyber Product Lead voor AIG in Nederland.

Cyberincidenten

De meest voorkomende cyberincidenten zijn:

  • Ransomware 26%
  • Datalek door hackers 12%
  • Beveiligsfout of ongeoorloofd toegang tot data 11%
  • Identiteitsfraude 9%

Uit het rapport blijkt dat geen enkele sector immuun is voor een cyberincident. In 2017 waren er cyberincidenten in acht sectoren die eerder niet voorkwamen in AIG’s cyber claims statistieken. De professionele en financiële dienstverlening staan bovenaan de lijst. “De professionele dienstverlening is een groter doelwit geworden”, zegt Robert Dijkhuizen, Major Loss Adjuster voor AIG in Nederland. “Advocaten en accountants met grote databestanden van klanten lijken aantrekkelijk voor cybercriminelen vanwege de kwaliteit van die data.”

Cyberclaims per sector

Als we kijken naar het aandeel ingediende cyberclaims per sector blijkt dat professionele dienstverleners en financiële dienstverleners verhoudingsgewijs de meeste claims indienen. De top 5 sectoren met de meeste cyberclaims ziet er als volgt uit:

  • Professionele dienstverlening 18%
  • Financiële dienstverlening 18%
  • Retail 12%
  • Bedrijfsdiensten 10%
  • Productiebedrijven 10%

Menselijk handelen vaak achterliggende oorzaak

“7% van het aantal gemelde schades komt door nalatigheid van personeel, maar de menselijke fout blijft een belangrijke factor in cyberclaims”, zegt Dijkhuizen. “De achterliggende oorzaak van een datalek, ransomware of beveiligingsfout blijkt veelal menselijk handelen. Dat is een risico wat je moeilijk onder controle kan krijgen.”

Het volledige Cyber Claims Intelligence rapport is hier te downloaden.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!