Barracuda vereenvoudigt partnerprogramma
11-07-2018 | door: Teus Molenaar

Barracuda vereenvoudigt partnerprogramma

Barracuda, leverancier van oplossingen voor databescherming, ligt bijzonder goed in de markt, zo vertelt Chris Ross (foto), Senior Vice President International Sales. “We groeien goed. We kunnen ons verheugen in een geweldige belangstelling.” Reden om het partnerprogramma aan te passen, te vereenvoudigen.

Het nieuwe partnerprogramma voor de regio EMEA is bekend gemaakt tijdens Discover18, het partner evenement dat onlangs plaats vond in Monte Carlo. Voor het eerst en volledig ‘uitverkocht’. Ross licht toe waarom hij spreekt van een ‘tremendous momentum’ voor Barracuda. “Wij hebben een deal registratie programma. Daar zien we jaar op jaar een groei van ongeveer twintig procent. We hebben het over grote volumes; elke twee minuten registreert een partner wel een deal. Het laat zien hoe belangrijk onze partners voor ons zijn. En ook hoeveel zij omzetten. We registreren ook de verkoop van producten. Daar zijn we jaar op jaar een groei van ongeveer vijftien procent. Dat betekent dat elke vijf minuten een partner een productverkoop registreert.”
Tevens, zo blijkt uit analyse van de cijfers, is Ross opgevallen dat partners die actief trainingen volgen en de ter beschikking staande marketingmiddelen inzetten, hogere omzetten halen. “Het loont om te investeren in Barracuda. Dat bleek ook bij de uitreiking van de jaarlijkse prijzen”, is zijn conclusie.

Eenvoudiger

Door de grote aantallen is besloten het partnerprogramma voor het kanaal in EMEA aan te passen. “We hebben het eenvoudiger en sneller gemaakt om klantendeals te registeren. Ook verlichten we de administratieve last voor partners en het is makkelijker om offertes voor onze producten uit te brengen. Bovendien – niet onbelangrijk – kunnen partners rekenen op hogere marges en beloningen voor het aanbrengen van verkoopkansen.”
Het Partner Portal dat onder meer tal van ondersteunende middelen biedt – bijvoorbeeld voor campagnes – en al veertien jaar bestaat, is eveneens ververst. Het is voor partners nu eenvoudiger om te zien wanneer vernieuwing van licenties bij klanten voor de deur staat. Het online trainingspakket is sterk verrijkt.

Het aantal partnerniveaus is teruggebracht van vier naar drie. De kortingsmatrix is aangepast en overzichtelijker gemaakt. “We hebben twee doelen met deze aanpassingen”, vervolgt Ross, “We maken het makkelijker voor partners om met ons te werken; én we stimuleren partners om onze oplossingen als eerste keus voor te stellen aan klanten.” Het nieuwe partnerprogramma is per 1 juni ingegaan. “Tot nog toe zijn alle reacties erg positief. Het helpt ook om onze partners naar de juiste verkoopkansen te leiden.”

PhishLine

Barracuda heeft diverse oplossingen om e-mails te beschermen. Het is bekend dat het merendeel van bedreigingen via email binnenkomt of naar buiten gaat. Ross zegt zelfs dat email op nummer één staat als het gaat om schendingen van databeveiliging. “De laatste achttien maanden hebben wij onze aandacht zeer sterk gericht op het bieden van oplossingen die email verkeer veiliger maken. Bijvoorbeeld voor Office 365 omgevingen, die standaard geen back-up kent. We zien dat de verkoop van deze oplossingen jaarlijks verdubbelt.”

Speciale aandacht is er voor bescherming van de gebruikers die immers bloot staan aan ‘social engineering’ of gewoon per ongeluk een bericht naar de verkeerde adressen sturen. Hiervoor heeft Barracuda het bedrijf begin 2018 PhishLine overgenomen. Dit biedt een SaaS-platform om gebruikers te trainen goed met e-mails om te gaan. Er zijn bijvoorbeeld campagnes die op onverwachte momenten mails rondsturen waarin verraderlijke links verborgen zitten. Wie daarop klikt, krijgt de mededeling dat hij of zij een cursus moet volgen. Ook bij het verzenden van mails komen mededelingen die gebruikers bewust moeten maken van hun handelingen. Het is in gebruik bij heel grote organisaties.
“Sinds we PhishLine hebben gekocht, hebben we de toepassing eenvoudiger gemaakt om te gebruiken en uit te rollen. Partners spelen een belangrijke rol bij dit product. Zij moeten bijvoorbeeld met klanten afspreken welke campagnes moeten worden uitgevoerd. Zij kunnen de rapportages ontvangen, analyseren en met de klant bespreken. Oplossingen aandragen om het besef bij de medewerkers te verhogen.”

Firewall-as-a-Service

Barracuda is bekend van zijn firewalls, maar ook hier is een volgende stap gezet. De web application firewall (WAF) is, zo is in Monte Carlo bekend gemaakt, voortaan beschikbaar als clouddienst. De WAF in de cloud beschermt websites en webapplicaties tegen geavanceerde aanvallen, bots, DDoS en zero-day bedreigingen. Het heeft een breed scala aan beheeropties: van configuratie via ‘één druk op de knop’ tot het zelf instellen van iedere beleidsafspraak. De applicaties zijn hiermee binnen enkele minuten beschermd, ongeacht waar ze worden gehost.

Ook hier hebben partners (natuurlijk) een rol. “Zij kunnen naar hun klanten gaan en vragen hoeveel applicaties zij in de cloud hebben draaien en hoe de data beschermd zijn. De gegevens blijven met deze oplossing in de cloud. Dat geldt voor Office 365, voor OneDrive en dergelijke. Wij hebben een sterke band met Microsoft om dit goed te regelen. Partners kunnen helpen om workloads naar Azure te brengen, omdat het met onze oplossingen veilig gebeurt.”
Ross vertelt dat dit onderdeel van de Barracuda-business (dat deel dat over data connection gaat) erg sterk is.

AVG

Wat natuurlijk ook bijdraagt, zo erkent Ross, aan het succes van bedrijven die databescherming bieden, is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (of GDPR op Europese schaal). Organisaties zijn verplicht persoonlijke gegevens uitermate goed te verdedigen. Dan heb je gereedschap nodig om dat te kunnen doen. Barracuda blaast een flinke partij mee in dit orkest van aanbieders. Zoals Ross al zei: ze hebben het tij mee.

Door: Teus Molenaar

Terug naar nieuws overzicht