Redactie - 09 juli 2018

Duidelijke focus op MKB werpt voor Yes Telecom zijn vruchten af

Met de kernwaarden Aandacht, Maatwerk, Flexibiliteit en Kwaliteit wil Yes Telecom MKB’ers helpen om in te spelen op veranderingen in de markt. Zoals de nieuwe AVG-wetgeving en de uitfasering van ISDN. Thijmen Bosman, Manager Commercial Management & Marketing, legt uit hoe.

Misschien is een telecomprovider niet het soort bedrijf waar je als eerste aan denkt als het om de AVG gaat. Onterecht, legt Thijmen Bosman uit. “De meest kwetsbare devices zijn je mobiele telefoon, je tablet en je laptop. Je raakt ze het makkelijkst kwijt en je data kan op straat komen te liggen, zonder dat er een hacker aan te pas is gekomen.”

Mobile Device Management
Bosman legt uit hoe Yes Telecom klanten hierbij kan helpen. “Een goede oplossing is natuurlijk cruciaal. Dat begint met iets simpels als ‘lock and wipe’: je device beschermen met bijvoorbeeld een pincode en er daarnaast voor zorgen dat hij op afstand gewist kan worden. Daarnaast vinden bedrijven het belangrijk om zakelijke applicaties in containers onder te brengen, om zo te voorkomen dat er een kruisbestuiving plaatsvindt tussen een zakelijke en een persoonlijke applicatie. Dat wordt steeds belangrijker. In samenwerking met MobileIron, toonaangevend op dit gebied, hebben wij de oplossing Yes Device Management. Behalve dat wij deze solution en de kennis in huis hebben, kunnen we ook samen met onze partners een belangrijke adviserende rol spelen bij MKB-bedrijven. Een ander voordeel is dat je de oplossing bij ons niet als licentie afneemt die je vooraf voor een aantal jaar moet betalen, maar dat we het verwerken in de abonnementsstructuur, met een maandelijkse fee.”

Alternatief voor ISDN
De AVG is niet de enige verandering waar Yes Telecom op inspeelt. Moederbedrijf KPN gaat per 1 september 2019 ISDN uitfaseren. Yes Telecom biedt bedrijven een alternatief. “Onze hosted telefonie-oplossing Yes Mobiel Kantoor is een heel sterke en solide solution die we combineren met onze kennis en ondersteuning. Het gaat uit van ‘mobile first’. Het feit dat klanten die we overzetten bijna halveren in het aantal vaste toestellen bewijst dat we het verhaal goed over de bühne krijgen. Waarom zou je naast je smartphone en laptop, die je altijd bij je hebt, nog een vaste telefoon nodig hebben?”

Met Yes Mobiel Kantoor zet Yes Telecom dus niet in op vervanging, maar op verandering. Dat is een fikse opgave, zeker als je bedenkt dat de deadline van 1 september 2019 snel nadert. “Er werken nog 150.000 klanten met een ISDN-oplossing en zij moeten de komende vijftien maanden dus overstappen. Om dit te faciliteren hebben we het gehele proces van verkoop tot oplevering uitgedacht en uitgeschreven. Op elk moment in de leverstraat moeten klanten op de hoogte zijn van waar ze staan. Wanneer vindt de nummer-portering plaats? Wanneer komt de monteur langs voor de internetaansluiting? Wanneer komt de router? Dit proces hebben we geautomatiseerd zodat er altijd een continue communicatiestroom is tussen ons en de klant. Op die manier lukt het ons om met een relatief klein team, in samenwerking met onze partners, op dit moment ongeveer zestig tot tachtig oplossingen per maand te leveren. Ik ben blij met hoe we dat ingericht hebben. Als het straks nog veel drukker wordt, kunnen we het ook aan.”

Eenvoudige propositie
Sinds april van dit jaar heeft Yes Telecom een nieuwe propositie. Die is vooral eenvoudiger. “Zoals gezegd zijn we druk met het omzetten van klanten van vast naar hosted, maar ons telecomportfolio is nog steeds een groot deel van onze business. We willen dat onze partners zich kunnen richten op het verkopen van onze solutions en dat ze niet onnodig veel tijd kwijt zijn met bijvoorbeeld het opstellen van offertes. Het porfolio bevat alles wat we belangrijk vinden en eindklanten kunnen nu heel duidelijke keuzes maken en door ‘mix and match’ de totaaloplossing modulair opbouwen. De reacties van partners en klanten zijn heel positief.”

Primaire doelgroep
Yes Telecom wil onderscheidend zijn door de kernwaarden Aandacht, Maatwerk, Flexibiliteit en Kwaliteit op elk moment als uitgangspunt te hanteren. En het heeft tegelijkertijd heel nadrukkelijk gekozen voor het MKB als de primaire doelgroep, in plaats van het als ‘bijvangst’ te zien. “Met onze producten en diensten richten we ons op het MKB. Als het bijvoorbeeld over Mobile Device Management gaat, kun je een accountantskantoor met dertig medewerkers niet vergelijken met een grote enterpriseklant. Mede doordat wij zelf ook een MKB-bedrijf zijn, kennen en begrijpen we onze doelgroep. Ik kom nog regelmatig bij klanten die hun data niet hosten, omdat niemand ze dat ooit heeft voorgesteld. Dat zou volgens mij toch standaard moeten zijn. Maar veel leveranciers denken als eerste aan hun grootste klant en vergeten hun MKB-klanten.”

Trustpilot
Dat die focus en de kernwaarden geen holle begrippen zijn, kan Bosman aantonen door naar Trustpilot te refereren. “Onze gemiddelde score is daar een ruime 8, terwijl het gros van de bekende telecomleveranciers een 4 of lager scoort. Onze service was al goed, maar is de afgelopen maanden nog verder verbeterd. Onze kracht is dat we als relatief klein bedrijf dicht op onze klanten kunnen zitten en snel kunnen schakelen. We bieden persoonlijk contact.”

Innovator
Een andere blijk van waardering was de Dutch IT-channel Award die Yes Telecom begin dit jaar won in de categorie Mobility & Telecom Innovator of the Year. “We waren daar extra blij mee vanwege het woordje ‘innovator’. Voor ons zit innovatie niet zozeer in de producten zelf, maar in hoe ze worden toegepast bij de klanten. We steken veel tijd in het opleiden van onze partners om de vertaalslag op de juiste manier te maken. Zodat zij de processen bij klanten kunnen doorlichten en met behulp van ons aanbod bijvoorbeeld een presence-oplossing, een chatintroductie over meerdere vestigingen of een koppeling met het CRM-pakket kunnen neerzetten. Op die manier kunnen zij doen wat elke partner wil: toegevoegde waarde leveren en een relatie voor de lange termijn opbouwen.”

Auteur: Johan van Leeuwen

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!