Aantal gebruikte slimme luidsprekers stijgt dit jaar 100 miljoen
10-07-2018 | door: Redactie

Aantal gebruikte slimme luidsprekers stijgt dit jaar 100 miljoen

Canalys verwacht het aantal smart speakers tegen het einde van dit jaar de 100 miljoen barrière zal naderen, waardoor deze bijna 2,5 keer groter is dan aan het einde van 2017. De installed base zal blijven groeien, meer dan een verdubbeling van de omvang om 225 miljoen te bereiken eenheden tegen 2020. Amazon Echo-apparaten zullen in 2018 meer dan 50% van het geïnstalleerde bestand uitmaken, terwijl Google's Home-serie 30% voor zijn rekening neemt. De HomePod-modellen van Apple zullen volgen, goed voor een schamele 4% van de basis van 2018.

"De VS is de wereldleider op het gebied van acceptatie van slimme luidsprekers", zegt Canalys onderzoeksanalist Vincent Thielke. "Amazon en Google kennen de kracht van een ecosysteem-lock-in en zijn verwikkeld in een felle prijzenoorlog om te proberen het grootste geïnstalleerde bestand te bouwen. Terwijl Prime Day van Amazon opdoemt, verwachten klanten kortingen en het bedrijf is klaar voor een overvloed aan verzendingen. Maar slimme luidsprekers zijn niets nieuws in de VS, ze zijn zelfs goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar sinds jaren. Amazon en Google nemen hun apparaten nu verder dan het slimme huis en implementeren ze in een reeks nieuwe scenario's. Hun teams voor bedrijfsontwikkeling richten zich op commerciële kansen, zoals hotels, kantoren, sportscholen en luchthavens, met initiatieven zoals Alexa for Business van Amazon en Alexa for Hospitality. Deze implementaties zijn een uitgelezen kans voor het IT-kanaal om oplossingen te ontwikkelen en technische vaardigheden en diensten aan te bieden waaraan klanten mogelijk niet kunnen voldoen."

 

"China is nog steeds een opkomende markt voor slimme luidsprekers, maar het is een slapende gigant", aldus Canalys Research Analyst Hattie He. "Lokale spelers, zoals Alibaba en Xiaomi, investeren zwaar. In de tweede helft van 2018 zullen verkoopbevorderende acties een belangrijke drijfveer zijn, aangezien leveranciers anticiperen op een golf van verzendingen tijdens het 6.18 Shopping Festival en Singles Day in november. Naarmate de concurrentie toeneemt, zullen Chinese leveranciers hun productportfolio's uitbreiden om meer prijspunten te bereiken en meer mogelijkheden te bieden. Maar voor groei op lange termijn in China zijn een completere spraakservice en een betere gebruikersbetrokkenheid net zo belangrijk. China heeft een enorm potentieel, met meer dan 450 miljoen huishoudens, meer dan drie keer zoveel als in de VS."

"De snelle groei van de geïnstalleerde basis voor slimme luidsprekers is zelf een groeimotor", zegt Canalys- analist Ben Stanton. "Amazon en Google zijn wanhopig om de schaal en het bereik van hun platforms aan ontwikkelaars te bewijzen. Naarmate de Amazon Alexa- en Google Assistant-luidsprekers worden geïnstalleerd, kunnen de bedrijven een overtuigender zaak maken. En terwijl ontwikkelaars investeren in spraak en proberen geld in te zamelen voor het creëren van nieuwe ervaringen, zal de acceptatie van slimme sprekers groeien. De strijd om de aandacht van ontwikkelaars is van vitaal belang voor Google en Amazon. Het bepaalt de snelheid waarmee ze een beroep kunnen doen op nieuwe demografische gegevens, nieuwe brancheverticalen kunnen betreden en grip krijgen in nieuwe landen."

WK

 

Terug naar nieuws overzicht