Ecommerce kanaal expandeert verder
12-07-2018 | door: Redactie

Ecommerce kanaal expandeert verder

Tech-merken domineren nog steeds het wereldwijde ecommercekanaal in het tweede kwartaal 2018. Het sterkste online merk, HP (+64%), ontwikkelde zich in het 2e kwartaal 2018 nagenoeg in lijn met de gemiddelde trend: 70% toename in product datasheet (PDS)-downloads op jaarbasis via het ecommercekanaal. De top 10-merken die zich sneller ontwikkelen dan gemiddeld zijn Lenovo (+165%), Acer (+108%), Asus (+105%) en Apple (+117%).

Merken die buiten de top 10 vallen, maar zich pijlsnel ontwikkelen zijn cloud software provider Forcepoint (#20, +3602%), TV-en-electronicafabrikant Salora (#23, +1129%), mobile computermerk CipherLab (#79, + 7197%) en sportkledingmerken Nike (#100, +688%) en Adidas (#110, +681%).

De opvallendste verandering in de top 10 categorieën gedurende het 2e kwartaal 2018 is dat de categorie boeken de top 10 is binnengedrongen. Op zichzelf is het niet opmerkelijk dat boeken opduiken, maar wel interessant is dat ze opduiken vanwege aanwezigheid in het ecommercekanaal in de breedte: het zijn niet alleen Amazon en BOL die boeken online verkopen, maar ook steeds vaker klassieke retailers of marktplaatsen die de koek verdelen. Toch is het aantal platformen dat PDS’en in deze categorie downloaden nog steeds relatief beperkt: 107, slechts 2% van het totaal aantal geconnecteerde platformen.

Andere categorieën buiten de top 10, die het zeer goed doen zijn Hardloopschoenen (#91, +908%) – niet verrassend gezien hoe Nike en Adidas het doen, Actiesportcamera-accessoires (#156, +786%), Voetbalschoenen (#232, +809%), Huisverven (#235, +2237%), Wandelschoenen (#294, +2314%), Sweaters en hoodies voor mannen (#357, +1076%), Vernissen (#424, +3169%), en nog enkele andere fashion- en DHZ- subcategorieën.

E-channel groeide 70%

De Icecatcijfers zijn gebaseerd op 2,27 miljard PDS-downloads in het 2e kwartaal 2018 voor producten van 23 duizend merken, die vallen binnen 4.835 verschillende categorieën. Het aantal PDS-downloads groeide met 70% op jaar basis, het aantal gemeten merken toenam met 47%. De PDS-downloads werden gegenereerd door 78 duizend e-channel-partners uit ieder land in de wereld. Het aantal beschreven producten nam met 33% toe tot 5 miljoen.

De shake-out onder e-commerceplatformen, de technologische systemen die door etailers gebruikt worden, resulteerde in een matige toename van 8% vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.

Terug naar nieuws overzicht
Hardware