Red Hat eert partners bij zijn 25-jarig jubileum
12-07-2018 | door: Blogger

Red Hat eert partners bij zijn 25-jarig jubileum

Dit jaar viert Red Hat zijn 25-jarig bestaan en ik wil graag stilstaan bij de rol die onze partners daarbij gespeeld hebben. Zij zijn namelijk een drijvende kracht geweest tijdens de geschiedenis van ons bedrijf. Niet alleen omdat we samen met hen onze markt konden vergroten, maar ook omdat zij voor het succes van onze klanten zorgen. En ook als we vooruitkijken blijven ze enorm belangrijk voor onze toekomst. 

Toen ik in 2006 bij Red Hat ging werken om het partnerecosysteem uit te breiden, vierde ik mij eigen 25-jarig jubileum: de jaren dat ik in het kanaal actief was. Hoewel we toen voornamelijk aan directe verkoop deden, groeide het vertrouwen dat we de transformatie konden maken om een robuust partnerecosysteem op te zetten en te ondersteunen. Op dat moment werkten we met een aantal OEM’s samen, zoals HPDell, en IBM dieRed Hat Enterprise Linux op hun hardware leverden. In de beginjaren waren er ook een aantal investeerders, zoals Intel en SAP, die voor ons zijn blijven werken als partners en inmiddels tot onze langstlopende relaties behoren.   

‘Gratis’ software verkopen

Om verder te kunnen groeien, moest Red Hat gaan samenwerken met distributeurs en wederverkopers. De eerste persoon die ik belde was Peter Larocque van Synnex, met wie ik al meer dan 20 jaar in het kanaal werkte. Ik legde hem het upstream opensourcemodel van Red Hat uit, wat in die tijd waarschijnlijk veel leek op de verkoop van ‘gratis’ software. Hij was een beetje ongelovig, maar hij zei dat hij het eens zou proberen. Onze eerste distributeurspartner was aan boord. Zes maanden later hadden we onze eerste wereldwijde reseller en stond Red Hat stond op de kaart in het kanaal.

Groei partnerkanaal

Niet lang daarna begon Red Hat interesse te wekken op de markt en onder potentiële partners, mede door acquisities en nieuwe technologieën. We hadden een groeiend aantal partners en klanten die beseften dat hun IT-partners met Red Hat zouden kunnen samenwerken. Bijvoorbeeld om volledige oplossingen aan te bieden voor hun zakelijke behoeften (Global Systems Integrators en Independent Software Vendors), voor consumptie- of pay-as-you-go-modellen (serviceproviders); de overstap naar de cloud (gecertificeerde cloud- en serviceproviders); en om bredere branchekennis aan te bieden, naast die van open source (zoals de gezondheidszorg, de financiële sector en telecommunicatie).

Deze interesse vormde het toneel voor het huidige, veelgeroemde Red Hat-partnerprogramma. Onze partners helpen klanten met innovatieve en ondersteunde IT-oplossingen van Red Hat, maar de samenwerking gaat veel verder dan het oplossen van klantproblemen. Partners testen en certificeren bijvoorbeeld hun eigen technologieën op het Red Hat-productenportfolio. En wij proberen op onze beurt partners te helpen te slagen via programma’s als het Red Hat Online Partner Enablement Network (OPEN).

Rol van partners centraal bij succes

Ook in onze opensource-community vervullen onze partners een niet te onderschatten rol. Velen dragen bij aan het ontwikkelen van de technologieën die we aan onze klanten leveren. En dat is echt opmerkelijk in de industrie en past helemaal bij de open cultuur van Red Hat.

Het is belangrijk om over partners te praten als je het over Red Hat hebt, omdat ze ons hebben geholpen om een toonaangevende leverancier van opensourceoplossingen te worden. Afgelopen juni maakten we onze cijfers voor het eerste kwartaal van boekjaar 2019 bekend. Dit was maar liefst het 65e opeenvolgende kwartaal met omzetgroei. Voor boekjaar 2018 kwam 72 procent van onze inkomsten via het kanaal.

Met onze sterke partnerbasis heeft Red Hat geholpen om $2,9 miljard aan inkomsten te genereren. We hopen te blijven groeien terwijl we onze partners ondersteunen bij hun groei en succes.

Samen naar de toekomst

Tijdens de Red Hat Summit 2018 werd geschetst wat de toekomst voor Red Hat-partners kan brengen. In zijn keynote legde Paul Cormier, executive vice president van Red Hat en president van Products and Technologies, uit hoe cruciaal de samenwerking met partners is om de hybride cloud tot de standaard voor bedrijven te maken. Dit wordt nog eens benadrukt door aankondigingen met Microsoft en IBM. Onze nieuwe missie is om de vier ‘IT footprints’ immaterieel te maken. En dat kunnen we realiseren met de hulp van onze partners.

Wat mij in de jarenlange samenwerking met partners is opgevallen, is hun vermogen te veranderen om zo aan de wensen en eisen van de markt en klanten te voldoen. Red Hat doet dit ook. Dus zelfs als onze focus verandert, zoals vaak het geval is, blijft onze samenwerking met partners constant. Een aantal gebieden van onze huidige focus zijn:

Opkomende opensourcetechnologieën waarmee partners zich kunnen differentiëren en de uitdagingen van hun klanten kunnen oplossen. Zo werken partners al met Red Hat OpenShift Container Platform en Red Hat Ansible.

Uitbreidingsmogelijkheden van de markt via partners, door ze te voorzien van middelen om kleine en middelgrote bedrijven te helpen bij hun specifieke behoeften.

Voortdurende training en ondersteuning draagt bij aan de groei van opensource-activiteiten. We hebben een nieuw leermanagementsysteem geïntroduceerd om partners te helpen bij de accreditatie in ons technologieportfolio. We bieden partners een uitgebreide reeks verkoop- en marketingcontent en we werken aan een meer uniforme, digitale en mobiel geoptimaliseerde ervaring.

Bericht aan partners

Het is mijn overtuiging dat bedrijven die met partnerorganisaties samenwerken, succesvoller zijn. En ik ben het meest trots op het geduld en de loyaliteit van onze partners. Ze zijn bij ons gebleven terwijl we ons richtten op nieuwe technologieën en nieuwe manieren om samen te werken. Dat maakt me niet alleen trots maar ook ontzettend dankbaar. Dus als er één ding is dat ik tegen hen zou kunnen zeggen, dan zou het ‘dankjewel’ zijn. Samen zullen we doorgaan met het vormgeven van de opensource-industrie.

Meer informatie over het Red Hat-partnerprogramma

Door: Mark Enzweiler, senior vice president of Global Channel Sales and Alliances 

Terug naar nieuws overzicht
Software