Redactie - 18 juli 2018

Hoe bepaal je de businesswaarde van de cloud?

Hoe kan de cloud bedrijven het beste helpen bij het behalen van hun businessdoelstellingen? Een vraag waar veel leveranciers op dit moment tegenaan lopen. Bij het beantwoorden van die vraag vergeten veel bedrijven van te voren alle stakeholders in het implementatieplan te betrekken. Dat is echter wel nodig, om de businesswaarde van de cloud te bepalen en om vast te stellen hoeveel cloud de organisatie nodig heeft. Dat stelt Sebastian Zilch, innovation and new business models manager bij NetApp.

NetApp introduceerde onlangs een nieuwe consultancyservice: Cloud Value Management (CVM). Met de dienst helpt de specialist op het gebied van de hybride cloud bedrijven om cloudimplementatie vanuit een holistische aanpak te benaderen. Volgens Zilch is CVM geen technologie, maar een methodologie. Technologie maakt het mogelijk om bijvoorbeeld een cloud en on-premises infrastructuur te combineren. Maar dan weet je nog niet wat je precies nodig hebt en hoe je dit kunt bepalen. Dat kan wél met CVM, dat uit twee onderdelen bestaat: workshops en consulting. Met de workshops maakt NetApp bedrijven bewust van wat ze daadwerkelijk nodig hebben. Daarna kunnen ze of zelf verder of doen ze een beroep op consulting-services.

Verschillende interpretaties

Het is voor een bedrijf belangrijk om een heldere definitie te hebben van zijn cloudstrategie. Een voorbeeld van het belang van een goede analyse vooraf, komt naar voren uit een van de praktijkverhalen uit de workshop. Zilch: “Een bedrijf wilde Office 365 implementeren om werknemers efficiënter te laten samenwerken. De business redeneerde dat mensen daardoor minder interne meetings hoefden in te plannen, en dat het bedrijf daardoor kon besparen op reiskosten. Een prima idee zou je zeggen, waar je niet op tegen kan zijn. Toch had de ondernemingsraad bezwaren.”

Tijdens de workshop kwam naar voren dat dit voortkwam uit angst voor banenverlies. Zilch: “De OR associeerde efficiënter werken met ontslagen. Dat ging dus om een conflict dat makkelijk voorkomen had kunnen worden als de business van tevoren duidelijker was geweest over het doel van de cloudimplementatie en als ze van tevoren de belangen van de verschillende stakeholders in kaart hadden gebracht.”

Realistische doelstellingen

Met Cloud Value Management helpt NetApp bedrijven realistische doelstellingen vast te stellen. Zo wilde een satellietbedrijf dat voorspellingen doet aan de hand van satellietbeelden de tijd die nodig om accurate voorspellingen te doen, terugdringen. Dat is nu meer dan vijf dagen, maar dat zou volgens het bedrijf veel korten moeten. Vraag is hoe veel korter en waarom. Iedere verkorting vraagt om meer investeringen. Het is dus zaak om te bepalen of zeven, vijf of drie dagen prima is.

Grote gevolgen

Volgens Zilch is het belangrijk is om te voorkomen dat mensen hun eigen interpretaties geven aan – in dit geval – de cloudimplementatie. Ieder mens denkt namelijk anders over een situatie en de juiste oplossing. Zilch laat dit duidelijk zien door tijdens zijn presentatie aan de aanwezigen te vragen zich voor te stellen op een plek met bloemen. Dit is ook een vast onderdeel van de workshop. Het valt direct op dat interpretatie ontzettend persoonlijk is: de ene denkt aan de Keukenhof, de ander aan een bloemendal in Oostenrijk en weer iemand anders ziet zichzelf gewoon in de tuin zitten. Die verschillende interpretaties kunnen ook voorkomen bij een team dat verantwoordelijk is voor cloudimplementatie, alleen zijn de gevolgen dan veel groter.
In de workshops is er ook aandacht aan de financiële kant. Zilch: “Bedrijven kijken daarbij vaak alleen naar de kosten, en vergelijken die met de kosten voor bijvoorbeeld een eigen infrastructuur. Best gek eigenlijk, als je bedenkt dat er verschillende belangen meespelen voor een cloudimplementatie. Het gaat dan ook om meer dan alleen de TCO (Total Cost of Ownership). Volgens Zilch gaat het om de TORACOO, Total Revenue and Cost of Ownership, waarin ook de verwachte omzet wordt meegenomen. Die is uiteraard niet eenvoudig te bepalen maar met behulp van algoritmes en historische variabelen is al wel veel mogelijk."

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!