Redactie - 19 juli 2018

Smart Cities bieden nieuwe kansen voor resellers

Bij smart cities heeft iedereen een net iets ander beeld. Maar waar velen het over eens zijn, is dat een draadloos netwerk een belangrijke rol speelt. Die slimheid komt immers door dataverwerking. Onze partners hebben daarom belang hebben bij smart cities, vindt Steve Johnson (foto), regionaal directeur Noord-Europa bij Ruckus.

We spreken Johnson op de IoT-beurs in de RAI in Amsterdam eind juni. Ruckus heeft er een stand. Eigenlijk is het een evenement dat drie IT-trends presenteert: Internet of Things, Blockchain en Artificial Intelligence. ‘Uniting the future of technology’ heet het. De eerste keer dat op zo’n grote schaal in Europa deze onderwerpen op een beurs worden gepresenteerd. Heel veel start-ups presenteren zich.

Maar daar hoort Ruckus niet bij. Het bedrijf is in 2004 opgericht in Sunnyvale (Californië) en is sinds 2017 onderdeel van de Arris Group. De onderneming heeft speciale technologie ontwikkeld en gepatenteerd. De bijzonderheid zit in de intelligente aansturing van de antennes door de access points die zorgt voor een stabiel signaal. Dit levert snelle, veilige en stabiele, draadloze netwerken (via WiFi) op met een groot bereik. Waar veel mensen bij elkaar komen onder uitdagende omstandigheden, zoals bij evenementen, in steden, in hotels of industriële gebieden, is Ruckus op zijn plaats.

Definities

“Weet jij wat een smart city is”, vraagt Johnson als eerste. Mijn antwoord luidt: ‘Een stad die met hulp van moderne technologie het leven van zijn inwoners verbetert’. “Als je tien mensen vraagt wat een smart city is, krijg je tien verschillende antwoorden”, gaat Johnson verder. “Maar mijn definitie gaat inderdaad ook een heel eind die richting op.”

Ruckus heeft producten om stabiele, draadloze netwerken met een groot bereik te bouwen en ze ook nog eens eenvoudig te beheren. “Met onze architectuur kunnen we een virtuele cloud aanbieden binnen stedelijke gebieden. We zien dat er heel veel vraag is naar WiFi met een stedelijk bereik. De ene stad biedt het gratis aan, een andere laat betalen, soms voor een deel. Hoe dan ook; ze willen allemaal een draadloos netwerk.”

Minder misdaad

Als Johnson eenmaal begint te praten over smart cities, dan schudt hij de voorbeelden zo uit zijn mouw. Maar hij begint te vertellen over een wereldwijd onderzoek dat zijn bedrijf heeft laten doen onder 380 IT-leidinggevenden bij overheden wereldwijd. Hun is gevraagd welke voordelen smart cities zou brengen. “Zij noemen vermindering van misdaad als belangrijkst”, vertelt Johnson. “Gevolgd door verbetering van de gezondheidszorg en als derde profiteert het onderwijs van een ‘city cloud’, zoals wij het draadloze netwerk met al zijn toepassingen noemen.”

Cardiff University noemt hij als mooi voorbeeld waar een Smart Campus elk apparaat (smart phone, tablet, enz), mensen en applicaties met elkaar verbindt. Ruckus heeft hier het netwerk geleverd en de beheeromgeving. Maar in steden zou het kunnen via de WiFi-netwerken binnen winkels.

Openluchtmuseum

Johnson voert ons naar York, een heel oude, mooie stad in het noorden van Engeland. Het gebied was duizenden jaren geleden al bewoond, maar de stad zelf is in het jaar 71 door de Romeinen gesticht. De oudste, middeleeuwse kathedraal van Europa staat hier. De stad met zijn rechtstreekse omgeving telt ongeveer 200.00 inwoners en trekt jaarlijks zo’n zeven miljoen bezoekers. Het gemeentebestuur beschouwt de stad als een openluchtmuseum en wil de ‘best verbonden’ stad van het Verenigd Koninkrijk zijn.

“Toen het draadloze netwerk in de stad eenmaal was geïnstalleerd, zijn er allerlei voorzieningen aan toegevoegd. Zo heeft de gemeente een speciale wagen rondrijden in de stad die de staat van de wegen controleert. De data worden via het netwerk rechtstreeks in het wegenbeheerprogramma ingevoerd. En voor de wijken waar armere mensen wonen, is de WiFi-verbinding een mogelijkheid om gratis van internet gebruik te maken. Hun kinderen kunnen nu ook online huiswerk maken.”

Telefooncellen

In New York zorgt een publiek/private samenwerking voor een project op Manhattan waarbij alle niet meer in gebruik zijnde telefooncellen een nieuwe bestemming krijgen. Ze zijn omgevormd tot ‘digital kiosk’. Allerlei digitale diensten zijn er beschikbaar; voor toeristen, voor inwoners. Via een interactief scherm kun je bijvoorbeeld restaurants vinden, of de dichtstbijzijnde dokter. Bovenop de telefooncellen zijn schermen aangebracht voor digital signage (grote schermen voor reclameboodschappen). Verder kan iedereen er zijn telefoon opladen. De telefooncellen zijn opgenomen in het draadloze netwerk dat Ruckus er heeft gebouwd.

JCDecaux, bekend van buitenreclame, heeft op de Avenue Champs-Elysées in Parijs zijn reclamezuilen daar beschikbaar gesteld om via het WiFi-netwerk informatie beschikbaar te stellen in zes verschillende talen. Het netwerk reikt tot in de winkels en restaurants aan de beroemde laan.

“Er zijn talloze voorbeelden. De Return of Investment is soms moeilijk te berekenen. Hoe bereken je het feit dat automobilisten geen rondjes meer hoeven te rijden, omdat ze kunnen zien waar lege parkeerplekken zijn? Of dat mensen zich veiliger voelen? Of dat toeristen eenvoudiger hun weg kunnen vinden?”

Kansen

Duidelijk is wel dat Ruckus-partners volop kansen krijgen met smart cities. “Zij kunnen gemeenten overtuigen van het nut ervan. Vervolgens is er werk aan de winkel om de beste architectuur van het mobiele netwerk te bepalen en eventueel het netwerk te gaan beheren. Meedenken met de gebruikers over nieuwe diensten. Ze kunnen hun kennis te gelde maken.”

Sommige partners ontwikkelen zelf hun digitale kiosken en gaan daarmee de boer op. Niet alleen bij steden, maar bijvoorbeeld ook bij pretparken of stadions. “Wij bieden open netwerken; allerlei diensten kunnen over het netwerk worden uitgevoerd. Er is geen vendor lock-in. Dat is belangrijk.”

Door: Teus Molenaar

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!