Redactie - 23 juli 2018

Personal en Desktop 3D printer verkoop daalt

De verkoop van Personal / Desktop 3D-printers toonde voor het eerst een jaar-op-jaar daling in het eerste kwartaal van 2018 met wereldwijd 3% minder verkochte exemplaeren dan in het eerste kwartaal van 2017. Daarentegen zag het segment Industrial / Professional zijn derde opeenvolgende kwartaal van jaar-op-jaargroei met printerzendingen + 14% hoger.

Hoewel goedkope Personal / Desktop 3D-printers voor velen interessant zijn - ze vertegenwoordigen 81% + van alle wereldwijde printerinkomsten - is het segment Industrial / Professional het meest gecontroleerd en het segment met de sterkste links naar de algehele gezondheid van de markt.

Wanneer gegroepeerd per klasse en strikt gesegmenteerd door verkoopprijs, is de grootste zwakte te zien in de Professional 3D-printerklasse, waarvan de verkopen jaar-op-jaar met -21% afnamen na een groei van 112% in 2017.

In de afgelopen jaren hebben veel 3D-printing spelers grotendeels afstand genomen van deze Professional-klasse, maar het heeft in 2017 aan populariteit gewonnen. Dit komt door start-ups, die zich voorheen vooral hadden gericht op Personal 3D-printen voor consumenten, hobbyisten en het onderwijs, beginnen te herkennen de groeiende vraag in dit meer prijs-inelastische segment. "Deze kortetermijndaling zal naar verwachting een anomalie zijn in plaats van een trend: leveranciers als 3D Systems richten zich opnieuw op deze klasse printers", zegt Chris Connery, VP voor Global Analysis bij CONTEXT. "Bovendien zien steeds meer eindmarkten dit als een aparte categorie."

De klasse Personal van 3D-printers, waarbij de zendingen meestal vlak op jaarbasis waren, is een beetje meer een zorg voor de industrie. Sub- $ 2.500 printers hebben de afgelopen jaren een sterke groei gekend en verkopen goed op het gebied van onderwijs, hobbyisten en zelfs professionele markten - de ongebreidelde groei in de verkoop van deze laaggeprijsde printers is voortgezet ondanks het ontbreken van een echte "consumentenmarkt". In de afgelopen jaren zijn crowdsourcingplatformen (bijv. Kickstarter, Indiegogo, enz.) Een barometer voor de vraag geweest, maar in de afgelopen kwartalen hebben ze maar weinig innovaties in producten voor persoonlijke 3D-printers aangeboden, resulterend in minder of minder succesvolle campagnes.

Hoewel de eenheidsvolumes die zijn gekoppeld aan de klasse Personal (en zelfs Professional en Design) van printers nog steeds de aandacht trekken van veel toevallige waarnemers, wordt de markt nog steeds sterk gedreven door de klasse Industrial, die 69% van de wereldwijde printerinkomsten vertegenwoordigde in Q1 2018.

Printers in deze klasse zijn het meest klaar voor marktverstoring in die zin dat ze in staat zijn om de markt te verplaatsen van de prototyping-roots naar een die ook gefocust is op seriële productie, en dat de zendingen een gezonde + 20% jaar-op-jaar toonden. Deze klasse is grotendeels gesegmenteerd in printers van polymeren / kunststoffen en metalen printers. Marktleiders in industriële polymeer 3D-printerzendingen in Q1'18 waren Stratasys, Union Tech, HP, Carbon en 3D Systems met een indrukwekkende groei gezien van HP, Carbon en 3D Systems. Leiders in eenheidsverzendingen voor metalen 3D-printers voor de periode waren EOS, GE Additive, SLM Solutions, 3D Systems en Renishaw.

* 3D-printersegment volgens ASP: INDUSTRIEEL => $ 100K, ONTWERP = $ 20K- $ 100K, PROFESSIONAL = $ 2,5K- $ 20K, PERSOONLIJK = <$ 2,5K

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!