Redactie - 24 juli 2018

Snowflake: volgende generatie data warehousing

Snowflake: volgende generatie data warehousing image

Het Frans/Amerikaanse bedrijf Snowflake werd in 2012 opgericht door Oracle-veteranen Benoit Dageville (CTO), Thierry Cruanes (architect) en Marcin Zukowski, op basis van een ijzersterke missie en visie: bouw een data warehousing oplossing rond de schaalbare cloud-technologie. De dagelijkse leiding van het bedrijf is inmiddels in handen van CEO Bob Muglia (foto).

De belangrijkste engine voor het concept was de Amazon cloud-oplossing (AWS). Evident is dat in de nabije toekomst de vleugels worden uitgeslagen naar andere cloud-omgevingen, als eerste Microsoft Azure. Het concept is aangeslagen en inmiddels zijn er meer dan 1000 betalende klanten. Snowflake en Amazon AWS zijn volgens de oprichters als een Siamese tweeling en kunnen niet zonder elkaar. Het resultaat voor de gebruiker is dat Snowflake grote relationele databases schaalbaar, redundant en tegen zeer scherpe tarieven (men noemt circa 2 dollar per uur) kan ontsluiten voor zijn klanten. Het concept is zeer succesvol gelet op het feit dat deze unicorn al op 1,5 miljard dollar gewaardeerd wordt.

Benoit Dageville heeft bij Oracle zijn sporen verdiend bij parallelle dataverwerking en SQL-databases waar de beheersbaarheid juist de uitdaging was. Deze kennis was de basis voor het ontstaan van Snowflake. Door de cloud als uitgangspunt te nemen, convergeert men de nieuwste technologische ontwikkelingen met de productontwikkeling en gaat daarmee de concurrentie aan met traditionele oplossingen zoals Hadoop en MapReduce, oplossingen die zorgen voor het creëren parallelle data meren. Voor bedrijven een snelle oplossing die uiteindelijk voor Bi-toepassingen problemen creëerde. Want data warehousing werkt juist andersom en wil structuur. “Los van het feit dat Hadoop veel complexer is, hebben wij een gestructureerde totaaloplossing die snel en efficiënt is” claimt CEO Bob Muglia.

Door analytische BI-systemen parallel te voeden, kunnen we tot een factor 100 sneller werken. Het resultaat van Snowflake: veel sneller werken en daarmee complexere taken realistisch maken en dat ook nog voor een fractie van de prijs en bovendien onder het concept van “pay as you use”, aldus Bob Muglia.

Door: Hans Steeman

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!