Witold Kepinski - 28 juli 2018

KLM lanceert nieuwe service voor de Google Assistent

KLM lanceert zijn nieuwste service op de Google Assistent. Klanten kunnen nu spraakopdrachten gebruiken om gemakkelijk naar KLM-vluchten te zoeken. De service is beschikbaar in het Engels en Nederlands. KLM is een van de eerste bedrijven ter wereld die een service op dit spraakgestuurde platform in meer dan één taal aanbiedt.

KLM's slimme assistent BB, bekend als Blue Bot, helpt klanten bij het vinden van een geschikte KLM-vlucht. Zodra de gewenste vlucht is gevonden, stuurt BB de klant een link die hen rechtstreeks naar KLM.com brengt waar ze de vlucht rechtstreeks kunnen boeken.

"Stembesturing verandert de wereld snel: consumenten ontdekken en gebruiken stemapplicaties meer en meer in hun dagelijks leven. KLM wil aanwezig zijn op de platforms waar zijn klanten zijn en dat betekent automatisch een platform zoals de Google Assistent. het zoeken naar vluchten met spraakopdrachten in meerdere talen is de volgende strategische stap. In het belang van de passagiers van KLM en in lijn met onze pioniersgeest, kijken we nu al uit naar nieuwe spraaktoepassingen. We willen de koploper blijven in online diensten wereldwijd ." - Pieter Groeneveld, Senior Vice President Digital Air France-KLM

BB-service op de Google-assistent op basis van kunstmatige intelligentie
De Blue Bot van KLM is gebaseerd op kunstmatige intelligentie, gekoppeld aan een combinatie van KLM en externe technologieën. BB is zelflerend en heeft haar eigen persoonlijkheid: behulpzaam, vriendelijk, professioneel en edgy. Hoe meer je haar gebruikt, hoe slimmer en persoonlijker ze wordt. BB was al in staat om te helpen bij het boeken van een ticket via Messenger (in het Engels) en het inpakken van een koffer in de Google Assistent (in het Engels). Nu kan ze worden gebruikt om een ??vlucht te zoeken met de Google Assistent in zowel het Engels als het Nederlands. BB zal de komende tijd steeds meer diensten aanbieden op dit spraakgestuurde platform en andere sociale mediakanalen.

Gefaseerde uitrol van de Google-assistent
De Nederlandse Google-assistent wordt de komende periode gefaseerd door Google uitgerold. Deze assistent helpt gebruikers sneller antwoorden te vinden - handsfree - en om dingen sneller gedaan te krijgen. De Nederlandse versie is momenteel alleen beschikbaar voor de Google-assistent op smartphones en tablets. Dit wordt later uitgebreid met andere mobiele apparaten zoals Google's speaker, de Google Home. De Engelse versie bestaat al een tijdje.

KLM op sociale media
Sinds 2009 heeft KLM een reputatie opgebouwd als pionier op het gebied van diensten en campagnes voor sociale media. KLM heeft meer dan 25 miljoen fans en volgers op verschillende social-mediaplatforms. Via deze kanalen ontvangt KLM wekelijks meer dan 180.000 vermeldingen, waarvan 35.000 vragen of opmerkingen. Deze worden persoonlijk beantwoord door meer dan 300 servicemedewerkers, die het grootste en toegewijde socialemediateam ter wereld vormen. Op WhatsApp, Facebook, Messenger, Twitter, WeChat en KakaoTalk biedt KLM haar klanten 24/7 service in negen verschillende talen: Nederlands, Engels, Duits, Spaans, Portugees, Frans, Chinees, Japans en Koreaans. Tijdens kantooruren, 7 dagen per week, biedt KLM ook Italiaanse diensten aan. KLM was de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld die passagiers de mogelijkheid bood om hun vluchtdocumenten en statusupdates op WhatsApp te ontvangen, Messenger en Twitter. Het was ook de eerste westerse luchtvaartmaatschappij die dit op het Chinese platform WeChat aanbood.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!