Gartner identificeert zes obstakels om een digitale onderneming te worden

30-07-2018 | door: Redactie

Gartner identificeert zes obstakels om een digitale onderneming te worden

Naarmate organisaties digitale transformatie blijven omarmen, blijken ze een digitale bedrijf te worden niet zo eenvoudig te vinden - het vereist aanzienlijke veranderingen in cultuur en systemen. Uit een recent onderzoek van Gartner is gebleken dat slechts een klein aantal organisaties hun digitale initiatieven succesvol hebben kunnen opschalen na de eerste experimenten en testen.

"De realiteit is dat digitale bedrijven andere vaardigheden, werkmethoden, organisatiemodellen en zelfs culturen vereisen", zegt Marcus Blosch , vicepresident onderzoek bij Gartner. "Om een organisatie die is ontworpen voor een gestructureerde, geordende, procesgeoriënteerde wereld te veranderen in een organisatie die is ontworpen voor ecosystemen, is aanpassing, leren en experimenteren moeilijk. Sommige organisaties zullen door die verandering navigeren en andere die niet kunnen veranderen, zullen achterlopen.."

Gartner heeft zes barrières geïdentificeerd die CIO's moeten overwinnen om hun organisatie om te vormen tot een digitale onderneming.

Barrière nummer 1: een cultuur die weerstand biedt tegen verandering 

Digitale innovatie kan alleen succesvol zijn in een cultuur van samenwerking. Mensen moeten grenzen kunnen overschrijden en nieuwe ideeën kunnen ontdekken. In werkelijkheid zitten de meeste organisaties vast in een cultuur van verander-resistente silo's en hiërarchieën. "Cultuur is organisatorische 'donkere materie' - je kunt het niet zien, maar de effecten ervan liggen voor de hand ', zegt  Blosch. "De uitdaging is dat veel organisaties een cultuur van hiërarchie en duidelijke grenzen tussen verantwoordelijkheden hebben ontwikkeld: digitale innovatie vereist het tegenovergestelde: collaboratieve, multifunctionele en zelfsturende teams die niet bang zijn voor onzekere resultaten."

CIO's die een digitale cultuur willen vestigen, moeten klein beginnen: definieer een digitale mindset, stel een digitaal innovatieteam samen en bescherm het tegen de rest van de organisatie om de nieuwe cultuur te laten ontwikkelen. Verbindingen tussen de digitale innovatie en kernteams kunnen dan worden gebruikt om nieuwe ideeën te schalen en de cultuur te verspreiden.

Barrière nr. 2: beperkte samenwerkingn

Het gebrek aan bereidheid om te delen en samen te werken is een uitdaging, niet alleen op het ecosysteemniveau maar ook binnen de organisatie. Problemen met eigendom en controle over processen, informatie en systemen maken mensen terughoudend om hun kennis te delen. Digitale innovatie met collaboratieve multifunctionele teams is vaak heel anders dan wat werknemers gewend zijn met betrekking tot functies en hiërarchieën - weerstand is onvermijdelijk.

Barrière nr. 3: Het bedrijf is niet klaar

Veel bedrijfsleiders raken verwikkeld in de hype rond digitaal zakendoen. Maar wanneer de CIO of CDO het transformatieproces wil starten, blijkt dat het bedrijf niet beschikt over de vereiste vaardigheden of middelen.

"CIO's moeten de digitale bereidheid van de organisatie aanpakken om inzicht te krijgen in zowel bedrijfs- als IT-gereedheid," adviseert Blosch. "Richt u dan op de early adopters met de bereidheid en openheid om te veranderen en optimaal gebruik te maken van digitaal. Maar onthoud dat digitaal misschien niet relevant is voor bepaalde delen van de organisatie."

Barrière nr. 4: The Talent Gap

De meeste organisaties volgen een traditioneel patroon - georganiseerd in functies zoals IT, verkoop en toeleveringsketen en grotendeels gericht op operaties. Verandering kan in dit soort omgevingen langzaam zijn.

Digitale innovatie vereist dat een organisatie een andere aanpak hanteert. Mensen, processen en technologie versmelten om nieuwe bedrijfsmodellen en diensten te creëren. Medewerkers hebben nieuwe vaardigheden nodig die gericht zijn op innovatie, verandering en creativiteit, samen met de nieuwe technologieën zelf, zoals kunstmatige intelligentie (AI) en het internet der dingen (IoT) .

"Er zijn twee benaderingen om de talent gap te doorbreken - upskill en bimodaal," zei Blosch. "In kleinere of meer innovatieve organisaties is het mogelijk de rollen van individuen te herdefiniëren met meer vaardigheden en competenties die nodig zijn om digitaal te ondersteunen." In andere organisaties is het gebruik van een bimodale benadering zinvol door een aparte groep te maken om met de vereiste vaardigheden om te gaan met innovatie."

Barrière nr. 5: De huidige praktijken ondersteunen het aanwezige talent niet

Het hebben van het juiste talent is essentieel, en met de juiste werkwijzen kan het talent effectief werken. Sterk gestructureerde en trage traditionele processen werken niet voor digitaal. Er zijn geen beproefde modellen om uit te voeren, maar elke organisatie moet de werkwijzen vinden die het beste passen.

"Sommige organisaties kunnen overschakelen naar een productmanagement- gebaseerde aanpak voor digitale innovaties omdat het meerdere iteraties mogelijk maakt. Operationele innovaties kunnen de gebruikelijke benaderingen volgen totdat het digitale team bekwaam en ervaren genoeg is om het bereik te vergroten en de geleerde praktijken met de organisatie kan delen, aldus Blosch.

Barrière nr. 6: Verandering is niet gemakkelijk

Het is vaak technisch uitdagend en duur om digitaal werk te maken. Platforms ontwikkelen, de organisatiestructuur veranderen, een ecosysteem van partners creëren - dit alles kost tijd, middelen en geld.

Op de lange termijn moeten bedrijven de organisatorische capaciteiten ontwikkelen die verandering eenvoudiger en sneller maken. Om dat te doen, moeten ze een platformgebaseerde strategie ontwikkelen die continue verander- en ontwerpprincipes ondersteunt en vervolgens op dat platform innoveren, waardoor nieuwe diensten kunnen putten uit het platform en zijn kernservices.

Meer informatie over digital business is te vinden in het speciale rapport van Gartner: "The Resilience Premium of Digital Business". 

Terug naar nieuws overzicht