Wouter Hoeffnagel - 01 augustus 2018

Nieuwe politieke beïnvloedingscampagne op Facebook ontdekt

In de aanloop naar de Amerikaanse voorverkiezingen in november is opnieuw een politieke beïnvloedingscampagne op Facebook en Instagram ontdekt. 32 accounts en en pagina's zijn verwijderd van de social media netwerken aangezien zij 'niet-authentiek gedrag' vertonen.

Dit meldt Facebook in een blogpost. "Ons onderzoek bevindt zich nog in een vroeg stadium en we beschikken nog niet over alle feiten - inclusief wie hier mogelijk achter zit. We delen nu wat we weten gezien de connectie tussen deze kwaadaardige actoren en protesten die voor volgende week gepland zijn in Washington. We updaten deze post met meer details zodra deze beschikbaar zijn of indien de feiten veranderen", schrijft het bedrijf.

Facebook wijst erop dat de actoren die verantwoordelijk zijn voor de nu ontdekte campagne meer moeite doen om hun identiteit af te schermen dan het Internet Research Agency eerder deed. Dit bedrijf is in Rusland gevestigd en richt zich op online beïnvloedingscampagnes voor zowel het Russische bedrijfsleven als politieke spelers. Facebook stelt dat dit mogelijk te danken is aan extra maatregelen die het bedrijf heeft doorgevoerd om dergelijke vormen van abuse tegen te gaan. Het bedrijf benadrukt zwaar te investeren in meer mensen en betere technologie om misbruik van Facebook te voorkomen.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!