Levering van medicijnen vertraagd door softwareproblemen bij groothandel
06-08-2018 | door: Wouter Hoeffnagel

Levering van medicijnen vertraagd door softwareproblemen bij groothandel

Zo'n tweehonderd apotheken en tientallen ziekenhuizen kunnen cliënten niet of met weken vertraging bestelde medicijnen leveren. De problemen worden veroorzaakt door softwareproblemen bij farmaceutische groothandel Pluripharm.

In een interview met De Volkskrant geeft Jan Dirk Jansen, directeur van Pluripharm, aan dat het bedrijf 10 tot 15% van de openbare apotheek- en ziekenhuismarkt bedient. Naast Pluripharm zijn er nog drie andere grote bedrijven op de markt actief; de vier partijen hebben gezamenlijk ruim 85% van de markt in handen.

'Ook andere routes raken verstopt'

Jansen wijst erop dat veel getroffen klanten via deze drie andere leveranciers medicijnen zijn gaan bestellen nadat Pluripharm deze door softwareproblemen niet tijdig bleek te kunnen leveren. Daarnaast leveren apotheken onderling medicijnen aan elkaar om aan de vraag van klanten te voldoen. Ook zijn er koeriers beschikbaar die spoedbestellingen leveren. Doordat veel klanten van deze spoedbestelling gebruik maken, is echter ook dit systeem echter verstopt geraakt.

De problemen zijn volgens Jansen veroorzaakt door de implementatie van de ERP-software JD Edwards van Oracle. Jansen wijst erop dat deze software in samenwerking met ICT-experts gedurende een periode van twee jaar is aangepast aan de eisen van Pluripharm en uitvoerig is getest. Drie weken geleden is het systeem na een laatste geslaagde test in gebruik genomen. Twee dagen later bleken er echter fouten in de software-instellingen te zitten, waardoor opslaglocaties in het magazijn niet goed werden aangestuurd. De capaciteit van Pluripharm zakte hierdoor terug tot de helft, waardoor enkele duizenden bestellingen niet geleverd konden worden.

70% capaciteit

Op dit moment is de capaciteit hersteld tot 70%, wat nog altijd betekend dat 30% van de bestellingen niet tijdig geleverd kan worden. Jansen kan niet met zekerheid zeggen hoe lang het zal duren voordat de softwareproblemen opgelost zijn, maar verwacht dat Pluripharm de komende anderhalve week stapsgewijs op haar gebruikelijke serviceniveau zal komen.

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Software, ERP
Software