Redactie - 07 augustus 2018

Zonder inzicht in data is de cloud een doolhof

Zonder inzicht in data is de cloud een doolhof image

Volgens een recente peiling gebruiken acht op de tien Nederlandse bedrijven inmiddels cloudtechnologie. Van de organisaties die de stap naar de cloud nog niet hebben gemaakt, gaven acht op de tien aan dit binnen vijf jaar te gaan doen. 

Deze populariteit van de cloud is ook niet echt opmerkelijk, want de voordelen zijn inmiddels ruimschoots bekend: betalen naar gebruik, geen grote investeringen en altijd beschikken over de laatste technologie. Daar staat tegenover dat er ook belangrijke randvoorwaarden zijn, wil je de voordelen duurzaam kunnen benutten. Een van de belangrijkste is inzicht in je eigen data. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Data is lang niet altijd meer op een centrale plek te vinden, maar verspreid binnen organisaties op grote enterprise-systemen, in de cloud (of clouds), op laptops en smartphones, en op losse gegevensdragers. Dat is niet alleen vanuit securityoogpunt, maar ook als het gaat om compliancy en flexibiliteit een flinke uitdaging. Als je niet goed weet welke data je hebt, kun je die immers ook niet beheren of beschermen. 

Inzicht is cruciaal

Juist daarom is helder inzicht in alle data van cruciaal belang. Want alleen dan kun je bijvoorbeeld flexibel wisselen van cloudstorageprovider als daar aanleiding voor is. Of is data te gebruiken voor analyses op basis waarvan een organisatie gedegen beslissingen kan nemen. Vraag is hoe bedrijven dat gewenste inzicht kunnen creëren. Dat begint in ieder geval met een gecentraliseerde aanpak voor wat betreft datamanagement. In het verleden kozen veel organisaties voor hun databeheer voor losstaande-puntoplossingen. Die keuze had verschillende nadelen. Om te beginnen bleef er sprake van complexiteit. Losse oplossingen voor back-up en restore, archivering en eindpuntbescherming bijvoorbeeld, vragen elk om beheerexpertise en -inspanning. Daarnaast bleef het heel lastig om goed inzicht te krijgen in alle data. 

Belang van geïntegreerde aanpak

Zeker nu is er meer dan ooit reden om te kiezen voor een platformaanpak: alleen met een geïntegreerde aanpak is het mogelijk om anno 2018 te voldoen aan alle eisen op datamanagementgebied. Want hiermee is een integraal beeld van de data te creëren, ongeacht de locatie en de status. Een platform biedt ook de basis voor een solide cloudstrategie die zonder effectief datamanagement nauwelijks nog mogelijk is. 

Data op de agenda 

Bij datamanagement gaat het erom op een intelligente manier om te gaan met alle bedrijfsgegevens, zodat ze beschikbaar en beschermd zijn. Het is overigens goed te merken dat bedrijven data hoger op de agenda hebben staan dan enkele jaren geleden. Toen ging het vooral over het creëren van een optimale infrastructuur en kwam datamanagement op een tweede plaats; nu zien we dat organisaties andere prioriteiten hebben. Dat heeft zeker te maken met de explosie van data en de steeds strengere wet- en regelgeving, maar ook met de enorme kansen die goed databeheer een organisatie kan bieden. Had een bedrijf vroeger vaak decennia nodig om een naam en reputatie op te bouwen, nu kan dat mede dankzij een datagedreven aanpak in een paar jaar. Denk maar aan disruptors als Airbnb, Adyen of Picnic – voorbeelden van bedrijven die op data draaien. 

Door deze trend is er ook vraag ontstaan naar betrouwbaar advies en managed services op het gebied van datamanagement. Elke organisatie zal zich moeten afvragen wat ze zelf wil doen en waar externe expertise nodig en nuttig is. Dat geldt zowel voor het ontwikkelen van een strategie, als voor de praktische regie. Het is in ieder geval niet raadzaam om zelf het wiel helemaal opnieuw te gaan uitvinden. 

Door: Rens Koopman (op foto met zwart colbert) is Country Manager Benelux bij Commvault en Maurice Pastoor is COO bij DMP

Beide bedrijven leveren een compleet dienstenpakket voor geïntegreerd datamanagement op basis van onder andere Commvault HyperScale-technologie. Zij organiseren onder meer kennissessies over de technologie. Meer informatie daarover en over try & buy-mogelijkheden is te vinden op www.dm-p.com/cloud-moment

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!