Redactie - 14 augustus 2018

Samsung Galaxy S9 review: Camera verslaat met gemak concurrentie

Samsung Galaxy S9 review: Camera verslaat met gemak concurrentie image

De Samsung Galaxy S9 is het nieuwe vlaggenschip dat weer net een stapje hoger moet scoren dan zijn voorganger, de Galaxy S8. Aan de buitenkant zie je weinig verschil, de Zuid-Koreaanse fabrikant heeft vooral het binnenwerk vernieuwd. Zo heeft de S9 opnieuw sterkere hardware en een flink verbeterde camera. Staat de S9 stevig genoeg in de schoenen? Of wordt het toestel omver geblazen door de aankomende release van de iPhone 2018? Je leest het in deze review.

Succesrecept herhaald

Samsung heeft vastgehouden aan het succesrecept uit 2017. Opnieuw brengt het twee Galaxy-varianten uit. De Galaxy S9 met een 5,8 inch-scherm en de 6,2 inch-Galaxy S9 Plus.

Niet alleen het formaat, maar het volledige design is op het eerste gezicht niet veranderd. De S9 heeft opnieuw het gladde, gestroomlijnde ontwerp met het voorkantvullende infinity display. De schermranden zijn iets dunner geworden. De resolutie van het super-amoled-scherm is hetzelfde gebleven en laat zien dat Samsung goede, scherpe beelden hoog in het vaandel heeft staan.

Bij ieder nieuw vlaggenschip van de Galaxy-serie worden de prestaties verbeterd door er een nieuwe chip in te plaatsen. De Galaxy S9 wordt aangedreven door de Exynos 9810-chip met octacore-processor en 4GB aan werkgeheugen. De S9 Plus heeft 6GB RAM. De chip en het grote werkgeheugen maken het makkelijk om te gamen, veel te multitasken en foto’s te bewerken.

Paradepaardje blijkt topper

De camera is het paradepaardje waar Samsung de Galaxy S9 en S9 Plus mee in de markt zet. De slogan van het toestel is dan ook: The Camera. Reimagined. Belangrijk is dat de camera een variabele diafragma heeft gekregen. Het automatisch schakelen tussen een diafragma van f/1.5 en f/2.4 zorgt ervoor dat de S9 moeiteloos aanvoelt hoeveel licht er nodig is om de perfecte foto te maken en hierop het diafragma aanpast. De grote cameraverbetering is een primeur voor smartphoneland. De functie onderscheidt het toestel vooral als het aankomt op foto’s in het donker, waar veel toestellen nog te kort schieten.

Neem je een Galaxy S9 Plus, dan kan je ook genieten van een dubbele camera. Een tweede telelens maakt 2x optische zoom mogelijk en het maken van scherpe portretfoto’s met een wazige achtergrond.

Uitgebreide features nog niet perfect

De S8 kon nog op kritiek rekenen over de locatie van de vingerafdrukscanner. Samsung heeft hier naar geluisterd en op de S9 is deze scanner niet naast, maar onder de camera geplaatst. De scanner is zo een stuk makkelijker op de tast te vinden.

Nieuw is de Intelligente Scan. Deze functie combineert de irisscanner en gezichtsherkenning die we op de S8 al zagen met elkaar. Het toestel ontgrendelt ook inderdaad sneller dan zijn voorganger op deze manier. Zorg wel dat je voldoende omgevingslicht hebt en het toestel goed voor je houdt.

Tot slot introduceert Samsung met de S9 ook AR Emoji. De feature tovert je gezicht om tot een geanimeerd poppetje. Apple doet dit al langer met Animoji, en ook beter. Kenmerkende details en bewegingen worden in AR Emoji namelijk niet gebruikt, wat het een loze tool maakt.

Conclusie

Opnieuw heeft Samsung bewezen keer op keer een vlaggenschip uit te kunnen brengen dat aan de top hoort. Met de sterke camera verslaat het andere modellen met gemak en bij het design is nu ook gekeken naar de praktische kant, zoals met de vingerafdrukscanner.

Dit neemt niet weg dat features als Bixby, Intelligente Scan en AR Emoji niet perfect zijn, wat jammer is. Hiermee is het een prima opvolger van de S8, maar heeft het op de camera na geen onderscheidende factor. De S8 is dan ook een goedkoper alternatief dat nog goed scoort in het huidige aanbod. Wil je altijd de laatste smartphone of een uitstekende camera, haal de S9 in huis. Het is uiteindelijk gewoon een van de beste toestellen van het moment. Vind je een abonnement te duur of niet fijn? Dan is het een oplossing om het toestel los te bestellen met een sim only abonnement.

In samenwerking met bigspark.com en AndroidPlanet.nl

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!