Wouter Hoeffnagel - 15 augustus 2018

Vraag naar tablets in West-Europa neemt af

Het aantal verscheepte tablets in West-Europa is in het tweede kwartaal van 2018 met 10,1% gedaald ten opzichte van dezelfde periode in een jaar eerder. In totaal werden 6,3 miljoen tablets verscheept in het tweede kwartaal.

Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IDC. Traditionele slate tablets zijn onder andere in commerciële omgevingen populair. Door marktverzadiging, langere levenscycli en een gebrek aan innovatie zorgt voor teruglopende vraag vanuit consumenten. De vraag naar slate tablets is hierdoor in het tweede kwartaal van 6,1% teruggelopen ten opzichte van een jaar eerder.

23,2% minder detachables

De vraag naar detachables is echter harder gedaald; het aantal verscheepte detachables liep in Q2 met 23,3% terug ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Naarmate de markt meer en meer wordt gedomineerd door Apple en Microsoft, zijn met name tablets in hogere prijsklasse beschikbaar. De keuze voor de prijsbewuste consument is hierdoor afgenomen, waardoor zij andere goedkope alternatieven overwegen. Denk hierbij aan low-end convertibles of zelfs traditionele PC's.

Ook stelt IDC dat aankondigingen voor nieuwe tablets van belangrijke spelers in de tabletmarkt de markt verder hebben vertraagd. Deze aankondigingen hebben er vermoedelijk toe geleid dat kopers aankopen hebben uitgesteld in afwachting van deze nieuwe modellen.

Apple is marktleider

Apple is marktleider op de tabletmarkt met een marktaandeel van 30,7%. het bedrijf zag het aantal verscheepte tablets in Q2 met 2% stijgen ten opzichte van een jaar eerder. Samsung staat op de tweede positie met 22,3% marktaandeel. Het bedrijf zag het aantal verscheepte tablets echter met 14,2% teruglopen ten opzichte van Q2 2017. Huawei heeft de derde positie in handen op de tabletmarkt met een marktaandeel van 9,1%. Het bedrijf zag het aantal verscheepte tablets met maar liefst 110,3% stijgen ten opzichte van Q2 2017.

Lenovo (7,6% marktaandeel) staat op de vierde positie, gevolgd door Amazon (4,4%). Beide bedrijven zagen het aantal verscheepte units teruglopen. Lenovo wist 23,4% minder tablets te verschepen, terwijl Amazon het aantal verscheepte tablets met 8,6% zag dalen.

IDC-tabletmarkt-q2-2018.png

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!