Witold Kepinski - 20 augustus 2018

China is nu de snelstgroeiende markt voor slimme luidsprekers

De wereldwijde markt voor slimme luidsprekers steeg in Q2 2018 met 187%, met leveringen van 16,8 miljoen stuks. Google behield zijn eerste positie ten opzichte van het vorige kwartaal, met 5,4 miljoen zendingen van zijn Google Home-modellen. Het verdedigde zijn positie tegen Amazon, dat in het kwartaal 4,1 miljoen Echo-apparaten verkocht zo meldt onderzoeksbureau Canalys.

Terwijl Amazon en Google profiteerden van de internationale marktuitbreiding in Europa en Azië, zijn beiden sterk afhankelijk van de VS, die goed waren voor 68% van de wereldwijde zendingen van Amazon en 58% van Google's. Ondanks de sterke vooruitgang in de VS, werd China dit kwartaal de groeimotor en droeg 52% bij aan de wereldwijde volumegroei, tegen 16% vanuit de VS. Alibaba en Xiaomi stonden op de derde en vierde plaats en verkochten respectievelijk 3,0 miljoen en 2,0 miljoen slimme luidsprekers.

Alibaba behield in China een marktaandeel van meer dan 50% en veroverde de eerste plaats in het land met 3,0 miljoen zendingen van zijn Tmall Genie-luidsprekers in het tweede kwartaal van 2018. Xiaomi is snel aan het opschalen met de release van zijn Xiaoai Mini AI slimme luidspreker, 228% sequentiële groei om in totaal 2,0 miljoen eenheden in het land te verzenden. De top twee samen waren goed voor bijna 90% van de markt. "China's slimme speakermarkt is snel een slagveld geworden voor alleen de grote namen, en het zal moeilijk zijn voor de kleinere spelers om hun marktaandeel in te halen", zegt Hattie He, Canalys Research Analyst. "Alibaba en Xiaomi hebben beide vertrouwd op agressieve prijsverlagingen om vraag te creëren. Beide bedrijven hebben de financiële steun om te besteden aan marketing- en hardwaresubsidies in een poging om snel hun gebruikersbasis te bouwen. Hoewel het huidige niveau van de gebruikersvraag naar luidsprekerproducten op dit moment onbewezen is, is China op korte termijn in de buurt om de VS in te halen. De uitdaging blijft voor lokale verkopers om de kleverigheid van gebruikers te vergroten en inkomsten te genereren uit de groeiende installed base van gebruikers van slimme luidsprekers."

Terwijll de wereldwijde markt voor slimme luidsprekers snel evolueert, gaan use cases voor slimme luidsprekers verder dan alleen het slimme huis. "Veel spelers, waaronder Amazon, integreren slimme luidsprekers in verticale markten, zoals hotels, winkels, ziekenhuizen en andere zakelijke vestigingen", zegt Jason Low, Senior Analyst bij Canalys. "Aan de andere kant experimenteren leveranciers met nieuwe vormfactoren en functionaliteiten met slimme luidsprekers. Netwerkbeheerders in Zuid-Korea hebben slimme luidsprekers geïntegreerd in set-top boxes en kunnen nieuwe lifestyle- en entertainmentdiensten toevoegen bovenop IPTV, mogelijk gemaakt door spraak en video. Voor de toekomst zal de nadruk liggen op het blootleggen van het volledige potentieel van slimme assistenten, een markt die wordt bepaald door Amazon en Google en wordt opgepakt door vele lokale marktleiders.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!