Witold Kepinski - 21 augustus 2018

Alrijne Ziekenhuis automatiseert met Ivanti Identity Director

Alrijne Zorggroep gaat de Ivanti Identity Director selfservice portal gebruiken voor de geautomatiseerde levering van IT-diensten en het in- en uitdiensttreden van werknemers. Ivanti Identity Director (powered by RES Software) biedt een attribuutgebaseerde benadering voor identiteitsbeheer en toegang met geautomatiseerde provisioning, workflows en zelfservice.

Bij Alrijne Zorggroep werken ruim 3.800 medewerkers. Alrijne Ziekenhuis heeft 770 bedden, verdeeld over de drie ziekenhuislocaties in Leiden, Leiderdorp en Alphen aan den Rijn en er zijn 240 medisch specialisten werkzaam. Alrijne Zorggroep heeft zich ten doel gesteld de beste zorg voor patiënten en cliënten in de regio te leveren, nu en in de toekomst. Daarvoor is een moderne IT-infrastructuur nodig, die het zorgpersoneel ontlast, zodat medewerkers zich bezig kunnen houden met wat echt belangrijk is: de zorg voor de patiënt.

Voorbereid op de toekomst
Vanuit de fusie tot de Alrijne Zorggroep was er de behoefte om de versnipperde IT te vernieuwen en harmoniseren. Er werden hiertoe meerdere kernpilaren gedefinieerd. Het faciliteren van een moderne werkomgeving, het verhogen van de ‘klanttevredenheid’ onder het zorgverlenend personeel, het minimaliseren van de beheerlasten en het reduceren van de complexiteit voor de IT-organisatie waren de belangrijkste doelen waaraan de identity en access management oplossing moest voldoen. IT-partner Cegeka heeft, mede door de hoge kwaliteit en de prestaties die de oplossing biedt, de keus gemaakt om Ivanti Identity Director aan te bieden in haar oplossing voor Alrijne.

Betere zorg en een servicegerichte IT
Het ziekenhuis gaat Ivanti Identity Director onder meer gebruiken om het in- en uitdiensttreden van medewerkers en de levering van IT-diensten te automatiseren. Omdat Identity Director op een geautomatiseerde en gedocumenteerde manier werkt, voldoet het ziekenhuis direct aan de strenge compliance en beveiligingseisen die voor de zorgomgeving gelden. “Dankzij het geautomatiseerde identiteits- en toegangsbeleid hebben onze medewerkers bij indiensttreding direct toegang tot de apps die zij nodig hebben. En als iemand uit dienst gaat, worden alle licenties automatisch weer ingetrokken,” vertelt Bert Timmerman, RVE Manager Informatisering en Automatisering bij Alrijne Zorggroep. “Hiermee optimaliseren we onze veiligheid en ontlasten we zowel onze medewerkers als onze IT-afdeling. Bovendien kunnen we de aanvraag van IT-diensten nu automatiseren met de gebruiksvriendelijke zelfservice portal, waarmee we nog meer tijd vrijmaken voor betere zorg en een meer servicegerichte IT.”

IT als dienstverlener
“IT gaat zich meer en meer opstellen als dienstverlener,” stelt Mark-Peter Mansveld Area Vice President EMEA North bij Ivanti. “Ziekenhuizen staan onder een toenemende administratieve druk en steeds strengere beveiligingseisen, terwijl de budgetten gelijk blijven of krimpen. Er ligt hier een grote kans voor de IT-afdeling, die met de automatisering van veelvuldig terugkerende handelingen kan zorgen voor het stroomlijnen van processen, het verlagen van de werkdruk en beveiligingsrisico’s en het verbeteren van de ervaring van de gebruiker. Ook de IT-afdeling zelf zal hier de vruchten van plukken: in plaats van voortdurend te moeten reageren op verzoeken van gebruikers en veranderingen in de organisatie, kan men zich nu richten op innovatie en het optimaliseren van de dienstverlening.”

Alrijne is reeds gestart met de implementatie van de Ivanti Identity Director en verwacht deze volbracht te hebben in het vierde kwartaal van 2018.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!