Wouter Hoeffnagel - 02 september 2018

'Google kocht klantgegevens Mastercard om winkelaankopen te volgen'

Google en Mastercard blijken onderling een deal te hebben gesloten om aankopen in fysieke winkels aan online advertenties te kunnen koppelen. Hierbij betaalde Google Mastercard miljoenen dollar om creditcardgegevens van diens klanten in handen te krijgen.

Dit melden meerdere anonieme bronnen aan persbureau Bloomberg. De gekochte creditcardgegevens werden gebruikt om een selecte groep adverteerders via een speciale tool inzicht te geven in de impact van online advertenties op de verkopen in fysieke winkels.

De deal tussen Google en Mastercard is nooit in de openbaarheid gebracht. Klanten van Mastercard wisten hierdoor niet dat hun gegevens verkocht werden aan Google en gebruikt voor dergelijke doeleinden. Zowel Google als Mastercard willen niet reageren op de berichtgeving van Bloomberg.

Update: Mastercard geeft in een reactie aan geen inzicht te hebben in de afzonderlijke aankopen van gebruikers: 

"De aanname achter de berichtgeving is onjuist. De manier waarop ons netwerk functioneert geeft ons geen inzicht in de afzonderlijke online fysieke of digitale aankopen van een gebruiker. Er worden dan ook geen afzonderlijke transacties of persoonlijke gegevens verstrekt. Dat is in lijn met de privacybescherming die zowel consumenten als winkeliers over de hele wereld van ons verwachten. Bij het verwerken van een transactie zien we naam van de verkoper en het totale bedrag van de aankopen door de consument, maar geen afzonderlijke artikelen. 

Mastercard biedt verkopers een zogenaamde ‘media measurement service’ aan. Deze meetdienst geeft verkopende partijen en hun serviceproviders een indruk van de effectiviteit van reclamecampagnes. Winkeliers leveren ons informatie over hun campagne, zoals start- en einddatum, en Mastercard levert dan een verslag van de gemeten omzetontwikkelingen over die periode.

Deze service biedt verkopers en hun serviceproviders trends op basis van geaggregeerde en geanonimiseerde data, zoals gemiddelde omzet per bestelling en verkoopvolumes. We bieden geen informatie die gerelateerd kan worden aan individuele consumenten. Onze informatie kan dus niet worden gebruikt om individuele consumenten te identificeren, ze aanbiedingen te doen of zelfs maar de effectiviteit van campagnes op hun aankoopgedrag te meten."

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!