Witold Kepinski - 04 september 2018

Canalys: kwart van alle partners vindt vendor programma's niet belangrijk

Uit onderzoek van onderzoeksbureau Canalys blijkt dat het belang van IT-leveranciersprogramma's voor kanaalpartners in 2018 is gedaald ten opzichte van 2016. 77% van de ondervraagden in augustus 2018 beoordeelde partnerprogramma's als belangrijk bij het evalueren van leveranciersrelaties. Dit daalde van 94% toen dezelfde vraag werd gesteld in 2016 als onderdeel van de tweejaarlijkse partnerprogramma-enquête van Canalys via Candefero, de een online internationale channel partner gemeenschap. 9% van de ondervraagden beoordeelde in 2018 partnerprogramma's als "helemaal niet belangrijk", terwijl bijna een kwart hen beoordeelde als zijnde niet belangrijk.

De resultaten zijn een waarschuwing voor IT-leveranciers dat ze partners op elkaar moeten laten aansluiten, aangezien de markt wordt geconfronteerd met verstoringen door cloud- en digitale technologieën. "In toenemende mate ligt de bal in kanaal om er wat aan te doen", zegt Alex Smith, Senior Director Channels Research bij Canalys. "Partners kunnen meer van hun eigen diensten leveren of nieuwe technologie-vendor-partnerschappen maken om specifieke kansen te vervullen. Ondertussen veranderen leveranciers vaak van programma om loyaliteit te stimuleren, maar zulke veranderingen kunnen leiden tot toenemende complexiteit, wat leidt tot frustratie."

Kwesties

Een gebrek aan consistentie / wijzigingen in programma's was de grootste klacht bij partners, waarbij 16% van de respondeten dit als een topkwesties selecteerde. De complexiteit bij het behalen van certificeringen en specialisaties was de volgende hoogste kwestie met 15%.

De in Singapore gevestigde Canalys-analist Sharon Hiu zegt: "Leveranciers moeten doorgaan met het ontwikkelen van programma's om relevant te blijven voor partners, terwijl ze ook het niveau van verstoring en frustratie minimaliseren die veranderingen vaak creëren."

Strategie

Canalys is van mening dat partnerprogramma's van vitaal belang zullen blijven voor partners, omdat ze van fundamenteel belang zijn voor de manier waarop zij door relaties met verkopers navigeren. Uit het lopende onderzoek van Canalys met kanaalpartners blijkt dat leveranciers partners meer moeten betrekken bij hun planning en strategiediscussies om ervoor te zorgen dat programma's waardevol zijn .

Service modellen

"Aangezien partners verschillende service modellen ontwikkelen, zijn de meest succesvolle leveranciers die die partners effectief helpen hun technische mogelijkheden aan te passen. De grote uitdaging is om programma's eenvoudig te houden, terwijl onze industrie complexe nieuwe technologieën omarmt ", aldus Hiu.

AI

Hiu zegt tot slot: "Leveranciers moeten actie ondernemen, zoals investeren in sterkere digitale hulpmiddelen, inclusief geïntegreerde automatisering en AI-mogelijkheden, om het handmatige beheer door partners te verminderen. Partner managers moeten ook mondiger worden en gepersonaliseerde ondersteuning bieden voor individuele partnerbehoeften. Het kanaal zet leveranciers onder druk om precies dit ook te doen. "

Over de enquête over het partnerprogramma

De Canalys 2018-partnerprogramma-enquête werd gehouden in juli en augustus 2018 om de mening van kanaalpartners te peilen over welke aspecten van partnerprogramma's, waaronder cloud services, het belangrijkst voor hen zijn en waar kanaalleiders aandacht aan moeten besteden bij het implementeren van programma's.

Partners werden gevraagd om feedback te geven via een online vragenlijst op de Candefero- website van Canalys . De enquête heeft feedback van in totaal 263 kanaalpartners uit 51 landen verzameld.

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!