Redactie - 05 september 2018

Nederlandse breedbandmarkt groeit met 0,3 procent naar 497 miljoen euro omzet

In Nederland waren er per eind juni 7,46 miljoen vaste internetaansluitingen. Dat betekent een groei in het tweede kwartaal van 2018 van 0,3 procent. Dat blijkt uit het kwartaalrapport van marktonderzoeksbureau Telecompaper over de breedbandmarkt. Het aantal kabel- en glasvezelaansluitingen steeg genoeg om de voortgaande daling bij DSL (koper) te compenseren. De omzet uit breedbanddiensten groeide met 0,7 procent naar 497 miljoen euro.

Gedurende Q2 2018 groeide het aantal breedbandaansluitingen naar een totaal van 3,45 miljoen, ofwel een toename van 0,6 procent. Ook glasvezel noteerde een groei: plus 2 procent naar 1,2 miljoen aansluitingen. Tegelijkertijd daalde breedband via DSL-lijnen met 0,5 procent naar 2,81 miljoen.

Ziggo groeit naar bijna 44%, KPN verliest klanten en marktaandeel

Ziggo blijft na een kwartaalgroei van 0,4 procent marktleider met 3,273 miljoen breedbandklanten, goed voor een marktaandeel van 43,9 procent. Dit is 0,1 procentpunten meer dan in Q1 2018 en 0,5 procentpunten meer dan in Q2 2017.

Concurrent KPN verloor in het tweede kwartaal 8 duizend breedbandklanten om uit te komen op een totaal van 3,028 miljoen. Het marktaandeel van KPN daalde met 0,2 procentpunt naar 40,6 procent, maar vergeleken met 40,5 procent Q2 2017 is het marktaandeel gegroeid. Dit komt vooral door de overname van Solcon in Q3 2017.

Naast Ziggo en KPN kent de markt een aantal kleinere spelers, waaronder Tele2 en T-Mobile. Deze twee bedrijven zijn een fusie aan het voorbereiden. Hiervan is Tele2 op de breedbandmarkt de grootste met 3,9 procent, 0,1 procentpunten minder dan in Q1 2018. T-Mobile is in Q2 juist gegroeid met 0,1 procentpunten om uit te komen op 2,8 procent. Samen hebben de twee partijen nog geen zeven procent van de breedbandmarkt in handen en blijven dus ver achter Ziggo en KPN.

Per breedbandtechnologie bekeken, blijft kabel marktleider met iets meer dan 46 procent, gevolgd door DSL met iets minder dan 38 procent. Glasvezel komt uit op 16,1 procent.

Breedbandomzet

De omzet uit breedbandaansluitingen kwam in het tweede kwartaal uit op 497 miljoen euro, 0,7 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2018. Voor het hele jaar 2018 verwacht Telecompaper een omzetgroei van 1,4 procent tot 1,951 miljard euro, waarbij de aangekondigde prijsverhogingen van KPN en haar merken Telfort en XS4ALL en van Ziggo in de tweede helft van het jaar voor een groeispurt zullen zorgen.

Voor de periode 2018-2022 voorspelt Telecompaper een gemiddelde groei per jaar van 1 procent in aantal breedbandverbindingen en een gemiddelde omzetgroei per jaar van 0,9 procent.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!