Wouter Hoeffnagel - 08 september 2018

Vodafone is in Q2 grootste verliezer op mobiele markt

De Nederlandse markt voor mobiele diensten was in het tweede kwartaal van 2018 goed voor een omzet van 938 miljoen euro. Dat is een daling van 8,2 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden. De omzetdaling op jaarbasis was vergelijkbaar met het eerste kwartaal. De markt toonde opnieuw geen groei.

Dit blijkt uit het kwartaalrapport Dutch Mobile Operators van Telecompaper. De mobiele netwerk operators schrijven deze daling vooral toe aan de invloed van regelgeving, prijsdruk gecombineerd met de sterke concurrentie. Tele2 en KPN zagen hun marktaandeel op jaarbasis groeien, terwijl Vodafone de grootste verliezer was.

Operators met eigen netwerk

Van de vier mobiele operators met een eigen netwerk (MNO’s) liet Tele2 als enige groei van de kwartaalomzet zien. Het bedrijf noteerde een groei van 13,8 procent jaar-op-jaar. Tele2, dat nog op goedkeuring wacht om samen te gaan met T-Mobile, blijft de kleinste van de vier MNO’s, maar wist z’n marktaandeel te vergroten naar 6,7 procent in Q2 2018.

Van de andere drie spelers liet KPN de minste omzetdaling zien (-5,8%) en breidde daardoor zijn marktleiderschap iets uit naar een aandeel van 41,7 procent. T-Mobile had een iets grotere omzetdaling (-7,2%) (op mobiel) op jaarbasis en wist z’n marktaandeel iets te verhogen naar 22,8 procent. Vodafone (inclusief de mobiele omzet van Ziggo) kreeg de grootste klap te verwerken en liet een omzetdaling zien van 15,9 procent. De operator verloor als enige MNO marktaandeel en kwam uit op 28,8 procent.

Minder omzet uit mobiele diensten

De omzetdaling naar 938 miljoen euro betekende jaar-op-jaar een daling van 8,2 procent en sequentieel -0,3 procent. Het tweede kwartaal is over het algemeen sterker dan het voorgaande eerste kwartaal, maar ook dit jaar vertoonde de markt voor de tweede jaar op rij geen groei.

Operators wijzen vooral op gemiste omzet door regulering maar ook prijsdruk en zware concurrentie worden als oorzaken genoemd. Vodafone bijvoorbeeld berekende dat regulering in het tweede kwartaal een impact had ter grootte van 17 miljoen euro, voornamelijk door lagere inkomsten voor afwikkelen van gesprekken, maar ook door lagere roaming inkomsten.

3,7 miljard euro omzet in 2022

Op basis van de resultaten uit het voorgaande kwartaal en de huidige marktinvloeden heeft Telecompaper zijn verwachting voor de komende vijf jaar bijgesteld. Naar verwachting zal de mobiele markt in Nederland in 2018 met ongeveer 4 procent in omzet krimpen naar ongeveer 3,9 miljard euro. Het onderzoeksbureau verwacht verder dat in de periode 2018-2022 de markt nog steeds licht zal krimpen met een negatief gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR) van 1,8 procent tot een omzet van rond de EUR 3,7 miljard in 2022. Deze voorspelling is gebaseerd op de verwachting dat de concurrentie en prijsdruk niet zal afnemen, ook niet na de mogelijke fusie van T-Mobile en Tele2. De groei van de omzet uit data en extra diensten is onvoldoende om de structurele daling van de omzet uit spraak en sms volledig te compenseren.

"Hoewel het aandeel van abonnees met een onbeperkt data-abonnement nog klein is, zijn er wel steeds meer mensen die een grotere databundel nemen. Door de aanhoudende concurrentie worstelen operators echter nog altijd met de vertaling van deze vraag naar hogere tarieven en omzetten," stelt Research Analist Alejandra van de Roer, auteur van het Dutch Mobile Operators rapport.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!