Wouter Hoeffnagel - 16 september 2018

VodafoneZiggo is marktleider op multiplay markt

De omzet uit multiplay diensten in Nederland is in het tweede kwartaal gegroeid met 0,5 procent naar 1,154 miljard euro, ondanks een vertraging in de groei van multiplay huishoudens. Het totaal van huishoudens met breedbandabonnement plus minimaal één andere dienst, zijnde vaste telefonie, tv en/of mobiele telefonie, bij dezelfde aanbieder groeide met 0,1 procent naar 6,7 miljoen op 30 juni 2018.

Dat blijkt uit het multiplay-rapport van marktonderzoeksbureau Telecompaper. Voor de komende twee kwartalen wordt verwacht dat de groei van de multiplay omzet zal stijgen vanwege de prijsverhogingen die Ziggo, KPN (en haar merken Telfort, XS4ALL) hebben doorgevoerd per 1 juli 2018. Tegelijkertijd zal de groei van multiplay huishoudens op hetzelfde niveau als in het afgelopen kwartaal blijven.

Vast-mobiele huishoudens groeien naar 2,3 miljoen

De deelmarkt vast-mobiel groeide met 2,5 procent naar 2,3 miljoen huishoudens waar in ieder geval breedband en mobiel bij dezelfde aanbieder wordt afgenomen. De omzet van dit onderdeel groeide naar 521 miljoen euro. Quad play is de grootste dienstencombinatie op deze deelmarkt met bijna driekwart van de aansluitingen. Breedband, televisie en mobiel is de snelst groeiende combinatie en heeft 17,5 procent van alle vast-mobiele combinaties aan het einde van Q2 2018. De verhoudingen tussen de aanbieders op de vast mobiel markt zijn duidelijk met KPN als grootste (56,1%) gevolgd door VodafoneZiggo met 41,5 procent en T-Mobile als kleinste met zo’n 2 procent van alle vast-mobiele huishoudens.

Het grootste gedeelte van de multiplay huishoudens heeft nog altijd een traditionele triple play bundel (breedband, vaste telefonie en tv), hoewel dat aandeel is gedaald naar 44,9 procent. 2P (breedband en tv) en quad play (breedband, vaste telefonie, televisie en mobiel) profiteren het meest van de daling. 2P (breedband, tv) kwam uit op 12,4 procent in Q2, 0,4 procentpunten meer dan in Q1 en quad play is de bundel van 25,5 procent van alle multiplay huishoudens (+0,5%).

VodafoneZiggo blijft grootste aanbieder multiplay

Op de hele multiplay markt is VodafoneZiggo de grootste aanbieder als het gaat om aansluitingen, met 47,8 procent marktaandeel, gevolgd door KPN met 39,5 procent. Qua omzet is VodafoneZiggo ook de grootste aanbieder, met 48,5 procent goed voor 560 miljoen euro in Q2, gevolgd door KPN met 42 procent met 485 miljoen euro.

Voor de rest van 2018 verwacht Telecompaper dat vast-mobiel nog groter gaat worden zowel qua omzet als aansluitingen, met name door groei bij T-Mobile en VodafoneZiggo. Daarnaast zullen de traditionele triple plays met breedband, vaste telefonie en televisie vaker ingeruild worden voor breedband, televisie en mobiele telefonie bij dezelfde aanbieder.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!