Redactie - 20 september 2018

Verandering van locatie doet eten

In de strijd om personeel wordt het belang van een goede locatie nog vaak over het hoofd gezien. Terwijl de juiste locatie en het daarbij opzoeken van mede-creatievelingen een grote aantrekkingskracht kan uitoefenen op (creatief) talent. Het delen van een ruimte met startups die dezelfde ideeën en cultuur nastreven speelt hierin een belangrijke rol. Zo wordt locatie een onderscheidende factor in de strijd om talent in dit digitale tijdperk.

Uit een recent onderzoek van Cognizant blijkt dat het samenspel van bedrijven, gemeentes en ondernemers een grote rol speelt in de ontwikkeling van de vierde industriële revolutie; oftewel het kantoor van de toekomst. Bij het aantrekken van de juiste mensen en het stimuleren van innovatie zijn er drie elementen van belang: co-locatie, integratie in (slimme) steden en cultuur.

1. Co-locatie
De traditionele kantooropzet, waarbij iedereen aan het werk is op een vaste werkplek op het centrale hoofdkantoor, is inmiddels echt achterhaald. Waar vroeger het werk redelijk eenzijdig was, wordt er nu meer creativiteit en diversiteit verwacht van een medewerker. Dat vraagt ook om de bijbehorende faciliteiten. Een bedrijf dat zich vestigt in een creatieve hub, of een andere vorm waarin kruisbestuiving mogelijk is tussen bedrijven, is een succesrecept voor innovatie. Aan inspiratie immers geen gebrek.De nabijheid van startups en de zichtbaarheid als bedrijf voor creatief personeel geeft een positieve impuls aan innovatie.

2. Integratie (in slimme steden)
Simpelweg verhuizen om dichter bij klanten, partners, medewerkers en andere startups te zijn is niet voldoende.Zonder geschikte interactiemogelijkheden zal er niet veel gebeuren. Op de ideale locatie is er gelegenheid om samen te werken, te sparren en elkaar tegen het lijf te lopen. Niet alleen binnen je eigen bedrijf, maar verspreid over personeel, vakgebieden, bedrijven en sectoren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Strijp T in Eindhoven; dit businesspark inspireert niet alleen qua uitstraling – de oude, industriële gebouwen onderscheiden zich duidelijk van het standaard bedrijventerrein – maar het is ook de ideale plek voor innovatieve (technische) bedrijven, startups en stakeholders om elkaar te vinden en samen tot bijzondere ideeën te komen.

3. Cultuur
Je kunt een geweldige locatie hebben, met de beste mogelijkheden om elkaar te vinden, maar zolang de cultuur er niet naar is om elkaar op te zoeken zal het resultaat waarschijnlijk alsnog uitblijven. Als bedrijf moet je er dus voor zorgen dat de locatie een samenwerkingscultuur stimuleert met een agile manier van werken. Locatiestrategie wordt steeds vaker gebaseerd op de gewenste cultuur, en steeds minder op verwachtingen vanuit de sector. Dus, bedrijven die normaliter uit vanzelfsprekendheid zouden hebben gekozen voor Amsterdam als thuisbasis, zullen nu sneller kiezen voor Utrecht of Eindhoven. Waar (een deel van) deze switch mogelijk is ontstaan uit kostenoverwegingen, wordt er door de andere cultuur die de nieuwe locatie met zich meebrengt vanzelf ook een ander soort medewerker aangetrokken. Eentje met andere ideeën en behoeftes, maar mogelijk ook met een andere cultuur en (zakelijke) instelling.

Bij het finetunen van een locatiestrategie moet verder worden gekeken dan alleen een toename in productiviteit en efficiency. In het ideale scenario ontstaat er een ecosysteem dat een gebalanceerd samenspel vormt tussen bedrijven, gemeentes en ondernemers. Met de juiste ingrediënten kan dit uitgroeien tot een epicentrum van innovatie. Deze boost in creativiteit kan zowel startups als gevestigde bedrijven een impuls geven in het digitale tijdperk. Zowel binnen de muren van de stad, als binnen die van een bedrijf.

Door: Euan Davis, European Lead for Cognizant’s Centre for the Future of Work

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!