Redactie - 19 september 2018

Belcentrale wint en verliest rechtszaken

Belcentrale wint een rechtszaak tegen Dynamic Telecom, zo meldt het bedrijf in een persbericht. Eerder verloor het een rechtszaak tegen KPN zo blijkt uit een uitspraak op rechtspraak.nl. Ook verloor het een kort geding tegen de Consumentenbond.

Belcentrale meldt: "Dynamic Telecom vorderde schadevergoeding uit onrechtmatige daad omdat Belcentrale de portering van nummers zou hebben vertraagd. Dynamic Telecom wilde een nummer van een Belcentrale klant porteren terwijl de klant nog in contract was. Volgens de telecomregels is een provider niet gehouden mee te werken aan een portering als er tus sen haar en de eindgebruiker nog een lopend contract is. Saillant detail was dat niet de eindgebruiker een schadevergoeding eiste maar, de overnemende telecompartij. Dat was op zich een nieuwe wending in de soms scherpe verhoudingen in telecomland. De rechter kwam echter niet aan de beoordeling van dit aspect van de vordering van Dynamic Telecom toe, omdat de handelswijze van Belcentrale sowieso niet onrechtmatig was. Belcentrale had de klant overigens uit coulance toch toegestaan haar nummer te porteren. De rechter wees alle vorderingen van Dynamic Telecom af en veroordeelde haar in de kosten van het geding."

KPN

Eerder deze maand verlooor Belcentrale een kort geding tegen KPN zo meldt rechtspraak.nl. "Vorderingen om gedaagde te verbieden negatieve uitlatingen over eiseressen te doen afgewezen. Van onrechtmatig handelen van gedaagde is geen sprake" zo meldt rechtspraak.nl. Eerder verloor Belcentrale een rechtszaak tegen KPN/Telfort Zakelijk in december 2017.

Consumentenbond

Tevens verloor Belcentrale begin september 2018 een kort geding tegen de Consumentenbond. "De vorderingen om gedaagde te gebieden een op haar website geplaatst artikel over eiseres te verwijderen en om een rectificatie te plaatsen, worden afgewezen. Van onrechtmatig handelen van gedaagde is geen sprake" zo meldt rechtspraak.nl. De Consumentenbond meldt: "De Consumentenbond hoeft zijn nieuwsbericht over klachten over Belcentrale niet te rectificeren. Dit is de uitslag van een kort geding dat Belcentrale had aangespannen tegen de Consumentenbond. Belcentrale stelde dat de klachten over het bedrijf niet bestonden en dat de Consumentenbond uit eigen gewin melding van problemen maakte. De rechter heeft Belcentrale op alle punten in het ongelijk gesteld."

De Consumentenbond meldt verder op zijn site: "Op 7 augustus 2018 publiceerde de Consumentenbond een nieuwsbericht over de vele klachten die het ontvangt over Belcentrale. Belcentrale benadert (klein)zakelijke bellers met een telefooncontract. Klagers meldden onder andere dat het bedrijf zich soms voordoet als KPN en dat het onvoldoende duidelijk maakt dat het een zakelijk aanbod betreft. Ook klagen sommigen over het feit dat meerjarige contracten alleen tegen een hoge afkoopsom opzegbaar zijn. Omdat het om een zakelijke overeenkomst gaat, kunnen gedupeerden geen beroep doen op consumentrechtelijke bescherming, zoals een wettelijke bedenkperiode. De Consumentenbond kan daarom ook weinig betekenen voor de gedupeerden. In het oorspronkelijke bericht verwijst de Consumentenbond gedupeerden dan ook naar een rechtsbijstandsverzekering of een branchevereniging. Belcentrale stelde dat de berichtgeving onrechtmatig was. Het trok de klachten in twijfel en vond dat het niet de taak van de Consumentenbond is om te berichten over de belangen van (kleine) ondernemers. De rechter stelt Belcentrale op alle punten in het ongelijk. Het bericht van de Consumentenbond is niet onrechtmatig. Onder andere omdat het bericht slechts een feitelijke mededeling is en geen oordeel geeft over de juistheid van de klachten. Ook is het aantal en de inhoud van de klachten ten onrechte in twijfel getrokken."

Bekijk op deze link het overzicht van de Belcentrale rechtszaken.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!