Redactie - 24 september 2018

Hoe kies ik een Dedicated Server?

We kennen allemaal het gevoel; door de bomen het bos niet meer zien. Dit is geen uitzondering in de hosting markt. Heel veel aanbod en jij die een juiste beslissing moet maken. Je wilt immers dat jouw site of applicatie goed gehost is en geen problemen zal ondervinden. Ik help jou met deze zoektocht.

Stel jezelf eerst de vraag; wat ga ik hosten?
Het klinkt misschien stom, maar dit is toch een belangrijke vraag die vaak pas later in het stadium tevoorschijn komt. Veel mensen zoeken de “dikste” server voor het “minste” geld, wat uiteindelijk dus een overkill server was en toch nog zonde van het geld was. Vraag jezelf dus goed af: wat ga ik hosten? Hoe veel bezoekers heb ik? Hoeveel resources gebruik ik momenteel op mijn Webhosting account, VPS of andere server?

Vermijd vragen als “welke provider is de beste”?
Je zal vaak van andere partijen een antwoord krijgen in de zin van “er is geen beste provider, er is wel dé beste provider voor jou”. En dat is waar. Het hangt er maar net vanaf wat jij nodig hebt. Zoek je veel support? Zoek dan naar een managed server. Kun jij alles zelf wel handlen? Dan is een unmanaged server, welke vaak iets goedkoper is, de beste optie voor jou. Heb jij veel bezoekers uit Nederland? Zoek dan een provider met een goede netwerk bereikbaarheid binnen Nederland en voldoende capaciteit. Heb jij meer buitenlandse bezoekers? Zoek dan een partij die internationaal voldoende netwerk capaciteit en de kortste routes heeft om jouw dienstverlener te zijn.

Zoek naar ervaringen van andere klanten.
Heb jij de perfecte kandidaat gevonden? Dan kan een rondje Google zeker geen kwaad. Zoek eens naar ervaringen van andere klanten met deze partij. Schrik niet van negatieve ervaringen want die zal elk bedrijf hebben. Zoek vooral naar de leidraad. Is het over algemeen positief? Dan hoeven er bij jou zeker geen alarmbellen af te gaan. Maar klaagt men steen en been over de partij waar jij interesse in hebt (bijvoorbeeld goedkoop = duurkoop), dan zou ik toch even wat verder gaan zoeken.

Bereikbaarheid provider
Je wilt natuurlijk dat jij de provider kan bereiken als er iets fout gaan op jouw server(s). Veel unmanaged providers tegenwoordig bieden zeer geringe support en dien je zelf heel veel op te lossen en uit te zoeken. Je kunt dus geen urgente response tijden verwachten of 24×7 support. Zorg er ook voor dat je een provider hebt gevonden die e-mail, chat en social media support biedt. Deze zijn vaak veel adequaater. Wat ik persoonlijk fijn zou vinden is een provider die een 24×7 telefoonnummer heeft bij calamiteiten. Zo kun jij altijd jouw provider benaderen als er iets fout gaat. Dat slaat toch nét even wat lekkerder, toch?

Last but not least… levertijden en geld terug garantie
Let heel goed op levertijden. Zoek op de site naar de levertijd van een server. Bij bijna alle providers zal dit op de website staan. Zo kom je niet voor verassingen te staan als je ineens 7 dagen moet wachten op een oplevering. Daarnaast is het tegenwoordig ook veelvoorkomend dat een provider een X aantal dagen een niet goed, geld terug garantie aanbiedt.

Door: Ralph Karseboom, Directeur van HostSlim B.V. (www.hostslim.nl

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!