Groeiend Exclusive Networks wil van NetSec-event een traditie maken

Groeiend Exclusive Networks wil van NetSec-event een traditie maken

Groeiend Exclusive Networks wil van NetSec-event een traditie maken

Groeiend Exclusive Networks wil van NetSec-event een traditie maken

Groeiend Exclusive Networks wil van NetSec-event een traditie maken

21-09-2018 | door: Johan van Leeuwen

Groeiend Exclusive Networks wil van NetSec-event een traditie maken

In België is het al een beproefd recept. Dus vond distributeur Exclusive Networks het niet meer dan logisch om het event NetSec ook in Nederland te organiseren. Dat gebeurde deze week in Fort Voordorp in Groenekan, bij Utrecht. 220 bezoekers – resellers, service providers, maar ook een klein aantal eindklanten – spijkerden hun kennis bij, met name op het gebied van security en networking.

Vooraf sprak Exclusive Networks de doelstelling uit om de bezoekers een ‘back to school’-ervaring mee te geven: veel kennis is een korte tijd. Daarom was het programma opgebouwd uit acht tijdslots van een half uur. Bezoekers konden kiezen uit een totaal van zestien verschillende kennissessies.

Ambities
Voordat dat gebeurde gaven country manager Berry van Waayenburg en sales manager Kees Smulders een presentatie waarin ze de status en de ambities van Exclusive Networks belichtten. De van oorsprong Franse distributeur is internationaal al lange tijd een grote speler. In 26 landen werken 1600 medewerkers, wereldwijd heeft het bedrijf 13.000 partners en in 2017 werd een omzet van 1,75 miljard euro gehaald, een half miljard meer dan in 2016. Van Waayenburg vertelde dat Exclusive Networks internationaal grote ambities heeft. “We willen de grootste specialist op het gebied van cyber security en cloud worden.”

In Nederland staat het bedrijf sinds de overname van TechAccess, vorig jaar, nadrukkelijk op de kaart. Ook in ons land zit de groei erin. In 2017 werd 117 miljoen euro omgezet en dit jaar komt daar een flink percentage bovenop, meldde Van Waayenburg. Dat gebeurt voor honderd procent via partners. “We doen wel aan direct touch, met een eigen telemarketingafdeling, maar alleen voor leadgeneratie. De lead gaat altijd naar een partner.” Om diezelfde reden waren er ook eindklanten aanwezig in Fort Voordorp. “Bij het event in België werkte dat heel goed en wij gaan dat in de toekomst ook steeds vaker doen. Misschien ga ja als partner straks wel naar huis met een nieuwe klant.”

Exclusive Networks onderscheidt zich onder andere door kennis en een drang naar innovatie, vertelde Van Waayenburg later op de dag. “We zijn altijd op zoek naar nieuwe technologieën. Nieuwe fabrikanten, of bestaande fabrikanten die met iets nieuws komen, zijn bij ons echt aan het juiste adres om de techniek naar de markt te brengen. Met onze sales, pre-sales, demo’s, trainingen, seminars en hulp bij installaties kunnen we onze partners daarin ook ondersteunen.”

Kennissessies
De kennissessies gingen over Cloud, Artificial Intelligence, Big Data, Internet of Things maar, zoals de naam NetSec al doet vermoeden, vooral over networking en security. In meerdere sessies kwam de nieuwe WiFi-standaard 802.11ax aan bod. Het betekent betere dekking en prestaties, maar hoe zorg je ervoor dat je er als partner klaar voor bent?

Veel presentaties gingen technisch de diepte in. Zo ging het onder andere over web application firewalls, cloud-managed networking, behaviour-based insider en entity threat detection en over een software defined branch.
 
Menselijke factor
De bezoekers liepen ook warm voor een presentatie over de menselijke factor. Het verhaal over de zwakste schakel in de security-keten, de gebruiker, was één van de best bezochte van de dag. Hackers zijn vandaag de dag vaak niet op zoek naar de kwetsbaarheid in een infrastructuur. Ze vallen de gebruikers aan. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat meer dan negentig procent van de aanvallen op dit moment begint met menselijke interactie. Met een foute klik, dus. Aanvallers zijn heel bewust bezig met het ‘profilen’ van mogelijke slachtoffers. Ze zoeken naar de persoon binnen een organisatie die ze het beste aan kunnen vallen. En dat gebeurt vervolgens per mail, internet, de cloud en social media. Het gaat veel geraffineerder dan de bekende e-mails vol met spelfouten van een prins uit Nigeria, zo was de conclusie van de presentatie.

De oplossing ligt, volgens de spreker, in trainingen en bewustwording, maar ook op productniveau. Zo is identificatie heel belangrijk. Is een e-mail wel afkomstig van de persoon die de zender zegt te zijn? De bewustwording op dit gebied neemt volgens de spreker toe, maar het budget ervoor blijft bij bedrijven nog achter.

Traditie
Van Waayenburg was tevreden over het event. Zowel over het aantal bezoekers van 220 als over de reacties die hij van hen kreeg. “Onze fabrikanten, met name ook de kleinere nichefabrikanten, vroegen hier al langer nadrukkelijk om. Maar ook voor onszelf is het heel waardevol om op zo’n dag zoveel partners in één keer te zien. Ik ben heel blij dat we deze stap gezet hebben en ben trots op wat ons team heeft neergezet.”
Als het aan hem ligt wordt NetSec dan ook een jaarlijks terugkerende traditie. “In 2019 komt er zeker weer een NetSec.” Eén ding wordt dan anders, als het aan hem ligt. “Dan is er, net als in België, na afloop ook een feestje.”

Bekijk het video interview met Berry van Waayenburg.

Bekijk de foto's van het NetSec event op de Facebook pagina van Dutch IT-channel.

Terug naar nieuws overzicht
Datacenter