Witold Kepinski - 27 september 2018

Salesforce Dreamforce 2018 hoogtepunten

Salesforce Dreamforce '18 is alweer bijna voorbij. De conferentie is een jaarlijks groot techfeest waarbij ook veel nieuws werd aangekondigd. Er waren 170.000 geregistreerde deelnemers uit 83 landen en 10 miljoen online kijkers bij Dreamforce, 's werelds grootste softwareconferentie waar onder andere ceo Marc Benioff zijn visie op de toekomst gaf en de banden flink aanhaalde met Google, Amazon Web Services, IBM en Apple.

Protesten

Op de eerste dag van de conferentie waren er protesten, wat vaker voorkomt tijdens grote techconferenties aan de kop van Silicon Valley. Zo waren er demonstranten die in een houten kooi het Salesforce contract van meerdere miljoenen dollars met het Amerikaanse bureau voor douane- en grensbescherming (CBP) bekritiseerde. Het bureau staat bekend voor het scheiden van kleine kinderen van hun asielzoekende families aan de Amerikaanse grens. Hoewel Salesforce CEO Marc Benioff de scheiding van gezinnen veroordelt, weigert hij te stoppen met werken met het CBP.

Tijdens het begin van de conferentie werden e-mails tussen Benioff en Jonathan Ryan, de uitvoerend directeur van het Refugee and Immigrant Centre for Education and Legal Services (Raices), gelekt naar de pers. De twee moesten het CBP-contract bespreken, maar toen trok Benioff zich terug.

Verder vloog een Zeppelin langs de onlangs voltooide Salesforce-toren in San Francisco met het logo #failsforce aan de zijkant, een actie van concurrende CRM-leverancier Freshworks.

Partners

Voor Salesforce-partners zoals integrators, consultants en ISV's zijn er in ieder geval tal van kansen aldus co-CEO Keith Block. Salesforce heeft zeven branches geïdentificeerd waar partners kunnen groeien. Dat zijn financiële diensten (bv Financial Service Cloud), gezondheidszorg (bv Health Cloud) en biowetenschappen, communicatie, non-profit, detailhandel, productie, overheid en het hoger onderwijs. Deze markt is goed voor enkele tientallen miljarden dollars.

Enkele nieuwe aankondigingen die interessant voor partners kunnen zijn:

Apple en Salesforce bundelen krachten voor AI en app-ontwikkeling.  Apple en Salesforce hebben een strategisch partnerschap aangekondigd dat de Salesforce iOS-app opnieuw ontwerpt, hulpmiddelen en bronnen biedt voor miljoenen app-ontwikkelaars en een nieuwe ontwikkelingscursus voor iOS-apps op Trailhead biedt.

Salesforce breidt het Sales Cloud Platform uit.  Er zijn verbeteringen doorgevoerd in het Sales Cloud-platform, waardoor het bedrijf een sneller, slimmer en meer geïntegreerd verkoopproces heeft an leads tot facturering - goed binnen Salesforce.

Zeg hallo tegen Einstein-Voice. Salesforce biedt dezelfde spraaktechnologie die handige, efficiënte ervaringen in onze consumentenlevens voedt op het kunstmatige intelligentieplatform van Salesforce met Einstein Voice.

Salesforce.org revolutioniseert het Education Cloud Platform. Salesforce.org, de filantropische tak van Salesforce, heeft grote updates aangekondigd voor het Education Cloud-platform die gericht zijn op het transformeren van de studentenreis en naadloos aansluiten op de gehele levenscyclus van het onderwijs.

Transformeer teamsamenwerking met Quip Slides. Door documenten, spreadsheets, chatten en (nu) dia's te combineren tot één enkel platform, is Quip een oplossing voor teamsamenwerking en verbeterde besluitvorming.

Verenig klantervaringen met Financial Services CloudUpdates voor Financial Services Cloud maken het nog eenvoudiger voor banken, vermogensbeheer en verzekeringsmaatschappijen om klantenloyaliteit te stimuleren door middel van slimmere, meer verbonden ervaringen tijdens het hele traject van de klant.

Bouw sneller apps met tools met een lage code op het Lightning latform.  Salesforce biedt de low-code-tools van de volgende generatie om sneller apps te bouwen en intelligente, verbonden ervaringen te creëren zonder ooit van nul te hoeven beginnen.

Introductie van Salesforce Customer 360Een nieuwe manier voor bedrijven om Salesforce-apps met elkaar te verbinden en uniforme klantervaringen op verschillende kanalen te bieden.  

Verder heeft Salesforce de banden aangehaald met AWS en Google. Met ABB is een megacontract afgesloten.

Door: Witold Kepinski

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!