Redactie - 29 september 2018

Wordt Cloud VR de killer app voor 5G?

Wordt Cloud VR de killer app voor 5G? image

De technologie om 5G te implementeren nadert in rap tempo de voltooiing. Op korte termijn zullende eerste netwerken 5G-services gaan aanbieden en iets later volgen ook de eerste 5G-radionetwerken (NR). Tot zover is de industrie eensgezind. De vijfde generatie mobiele netwerken gaat de huidige 4G-infrastructuur opvolgen of aanvullen en brengt de gebruiker onder andere meer bandbreedte en een lagere latency. De hele uitrol zal de nodige jaren in beslagnemen en komt vanaf 2020 in een stroomversnelling.

In eerste instantie non-standalone waarbij 5G ondersteund wordt met 4G/LTE, in een latere fase stand alone waar het hele dekkingsgebied 5G NR tot zijn beschikking heeft. In Nederland kan er nog vertraging ontstaan, omdat de voorkeurs frequentieband n78 (3,5 GHz), in ons land voorlopig nog niet vrijgegeven wordt. Hij wordt nu door militairen gebruikt. Hierdoor komt er druk op de beschikbaarheid van 5G-terminals omdat Nederland een uitzonderingspositie inneemt.

VR

Waar het verhaal complexer wordt is de killer applicatie die iedereen gaat triggeren om 5G te gebruiken. Zo hebben de 3G-netwerken lang moeten wachten op de iPhone die mobiele telefoons ineens een ander aanzien gaf en voor een keerpunt zorgde, daarna zorgde 4G voor de noodzakelijke vergroting van de bandbreedte. Bij 5G zetten veel fabrikanten op virtuele realiteit (VR) in. Dit als verdere vervolmaking van argumented realiteit (AR). Daar waar argumented realiteit via de camera de omging in het beeld voegt, zal virtuele realiteit het complete beeld kunstmatig opbouwen in de terminal. Hiervoor is veel rekenkracht nodig, echte VR zien we dan ook vooral op zware PC’s en spelcomputers.

Cloud

Met 5G is de transmissie beschikbaar om de data van server naar terminal te brengen, maar dat levert geen rekenkracht op. Tijdens het Ultra Broad Band (UBB) forum in Geneve werd daarom Cloud VR geïntroduceerd. Cloud VR zorgt ervoor dat de complexe berekening op een cloudservice plaatsvinden en de videodata via 5G naar de bril verzonden wordt. Als deze techniek, waarvan in het Huawei iLab een versie ontwikkeld is echt doorzet, is een belangrijke hobbel genomen om VR met een superieure beeldkwaliteit breed toegankelijk te maken. Een belangrijke ontwikkeling voor de mobiele netwerken.

Door: Hans Steeman

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!