Dropbox presenteert zoekmachine Nautilus
Dropbox presenteert zijn nieuwe, full-text zoekmachine genaamd Nautilus. De zoekmachine vervangt daarmee de vorige zoekmachine. Gezien de enorme omvang, denk aan meer dan honderden miljarden stukjes content, is zoeken een unieke uitdaging voor Dropbox. Zeker als er ook nog eens behoefte is aan een gepersonaliseerde zoekervaring voor elk van de meer dan 500 miljoen geregistreerde Dropbox-gebruikers.
Dropbox wil gebruikers helpen om op een specifiek moment zo efficiënt mogelijk de meest relevante documenten te vinden voor een bepaalde query. Om dat te kunnen doen, moet Dropbox gedurende verschillende fases machine learning inzetten, van content-specifieke (bijvoorbeeld systemen die beelden begrijpen) tot leersystemen die ervoor kunnen zorgen dat de rangschikking van de zoekresultaten beter aansluit op de voorkeuren van iedere gebruiker.
Voor meer informatie over de architectuur van het Nautilus-systeem en de belangrijkste kenmerken lees het blog ‘Architectuur van Nautilus, de nieuwe Dropbox-zoekmachine’. Hierin wordt ook meer informatie gegeven over de keuzes die er gemaakt zijn rondom technologie en de gekozen ontwerpbenadering en legt Dropbox uit hoe in verschillende fasen van het systeem gebruik wordt gemaakt van machine learning.