Redactie - 06 oktober 2018

Digitale disruptie is vooral een menselijke uitdaging

In Breda vond Breda weer het Red Hat Forum plaats. Keynotespreker was Margaret Dawson, Vice President Portfolio Product Marketing bij Red Hat. Zij deelde met de aanwezigen haar visie op digitale disruptie, op basis van de vele gesprekken die zij over de hele wereld heeft met bedrijven. Executive People sprak met haar over de digitale transformatie, en de vooral culturele hindernissen die executives moeten overwinnen om die te laten slagen in hun organisatie.

“Door mijn functie ben ik in de gelegenheid met klanten over de hele wereld te praten”, zegt Dawson, ”En iedere keer leer ik weer iets nieuws. Zo krijg ik een goed beeld van wat er leeft bij organisaties, en wat ze echt nodig hebben. Het is mijn taak om daarover door te vragen. De rode draad in die gesprekken is digitale disruptie, en hoe je digitaal leiderschap ontwikkelt.”

“We hebben het al heel lang over de digitale transformatie, en ondertussen halen sommige mensen hun schouders erover op. Maar nu is het echt aan de gang. Iedere organisatie zit middenin die ontwikkeling. Ze zijn nu op zoek naar het antwoord op vragen als: hoe snel moeten ze veranderen, wat kunnen ze veranderen, wat betekent het voor hun businessmodel.”

Gebruikers

“Wat veel organisaties, zowel in de publieke als private sector, nu doen is reageren op deze ontwikkeling. In veel gevallen is hun antwoord: ‘wij hebben een cloud first-strategie’. Ze denken dat ze daarmee zoveel mogelijk in de publieke cloud moeten zetten. Het probleem is dat ze daarbij vooral kijken naar de infrastructuur, en niet naar de workload en de applicaties.”

“Ze slaan de stap over waarbij ze kijken naar de vragen waarom ze naar de cloud gaan, welke applicaties ze in de cloud zetten, wat betekent dit voor security en de consistentie van de data. Mijn advies is om te beginnen met de applicatie en de gebruikerservaring.”

Haast

Gevraagd naar de reden van deze haast onder executives zegt ze: “Ze staan onder druk omdat ze kosten moeten reduceren, omdat ze snel moeten handelen, en omdat ze moeten innoveren. Ze moeten het van de CEO, want die hoort van iedereen dat je naar de publieke cloud moet gaan om kosten te besparen. De gedachte daarachter is dat je direct kosten bespaart als je applicaties in de publieke cloud zet. Dat zou kunnen, maar het hoeft niet. Dat hangt allemaal af van zaken als het aantal transacties, de aard van de applicaties, de aard van de data. “

Naast die druk van bovenaf is er de ontwikkeling dat anderen in de organisatie alvast naar de cloud gaan zonder op hen te wachten. En ze zien het iedereen doen, zodat ze bang zijn om achter te gaan lopen. Dat lijkt wel een beetje op lemmingengedrag.

Legacy

“Het is beter een stap terug te doen en eerst te praten over de architectuur, de applicaties en de legacy waar je mee te maken hebt. Want dat laatste wordt vaak over het hoofd gezien, terwijl dat juist het deel is waar je de echte kostenbesparingen kunt behalen. Mijn visie is dus dat je inderdaad snel moet handelen en dingen moet veranderen, maar dat moet je wel op een veilige en stabiele manier doen.”

De beste manier om dat te bereiken is om alle betrokkenen uit business en IT bij elkaar te brengen. “Het is een van onze taken om dat tot stand te brengen. Als partner kunnen wij die teams op één lijn brengen met prioriteiten en doelen. Ik doe dat onder meer door de lessen te delen die ik heb geleerd van digital leaders.”

Strategie

De reacties op dit verhaal zijn volgens haar divers. “Als het een defensieve reactie is betekent dit dat de reputatie van die persoon op het spel staat. Of dat ze onder druk staan om zo snel mogelijk zoveel mogelijk in de cloud te zetten. Ik sprak een CIO die duizenden applicaties in een paar jaar in de cloud moest zetten. Maar de vraag is of je al die applicaties wel nodig hebt, en of je die dan in de cloud moet zetten. Om dat te bepalen is een strategie nodig waarin je beschrijft wanneer je als organisatie succesvol bent.”

Bij het beoordelen van die applicaties is het zaak om te bedenken dat er geen applicaties op zichzelf staan, maar dat ze voortdurend interacteren met andere applicaties. “Er zijn allerlei onderlinge afhankelijkheden. Je moet goed kijken waar die zitten, en wat het beleid en de processen zijn. Daarom is integratie nog steeds een uitdaging.”

Lessen

Wat zij heeft geleerd van de digitale leiders is dat zij een duidelijke visie hebben waar ze naartoe gaan. En om die visie in te vullen is het zaak dat de cultuur van de organisatie daarop is ingericht. “Je moet binnen een organisatie verschillende groepen bij elkaar brengen en ze een gedeelde visie geven. Dat kan niet top down komen van de CEO, zonder bottom up energie wordt de digitale transformatie geen succes.”

“Iedere organisatie die disruptie heeft veroorzaakt in een branche heeft daar open source-technologie voor gebruikt. Je kunt niet snel veranderen in je eentje. Dus waarom zou je niet de meerwaarde van duizenden ontwikkelaars daarvoor gebruiken? Daarom worden ontwikkelingen als containers zo enthousiast ontvangen. Red Hat is al twintig jaar bezig met open source, en kan op een stabiele manier helpen die digitale transformatie tot stand te brengen.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!