Canalys: channel partners moeten oppassen voor succesvol Amazon

Canalys: channel partners moeten oppassen voor succesvol Amazon

12-10-2018 | door: Witold Kepinski

Canalys: channel partners moeten oppassen voor succesvol Amazon

Channel partners moeten oppassen voor het succesvolle Amazon die zowel in omzet en winst groeit met zijn disruptieve business modellen, zoals zijn advertentiemodel. Voor resellers is Amazon Business een opkomende concurrent zo meldt Canalys ceo Steve Brazier tijdens het Canalys Channels Forum in Barcelona.

Een steeds terugkerende onderwerp en discussiepunt tijdens het Canalys Channels Forum was het bedrijf Amazon, vooral de onderdelen Amazon Business en Amazon Web Services (AWS). Brazier waarschuwt channel partners voor het sterk groeiende Amazon Business dat diverse tech producten biedt, van notebooks tot printers en andere kantoorbenodigdheden.

Shop-in-shop

De verkoop wordt door Amazon Business zelf gedaan en via externe verkooppartijen, zoals resellers, via een shop-in-shop model. Het Amazon B2B platform haalt inmiddels een omzet van 10 miljard dollar. Amazon Business is momenteel actief in enkele Europese landen waaronder het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. Brazier verwacht dat Amazon Business tegen het einde van 2019 zijn activiteiten heeft uitgebreid naar meer Europese landen.

Alleen al in de VS bedient Amazon Business bijna 80 procent van de 100 grootste organisaties uit het onderwijs, 55 van de Fortune 100-bedrijven, meer dan de helft van de 100 grootste ziekenhuissystemen en meer dan 40 procent van de 100 meest bevolkte lokale overheden. Amazon Business biedt ook toegang tot bijna 150.000 Amerikaanse zakelijke verkopers - honderdduizenden wereldwijd - en honderden miljoenen producten.

Bedrijven kunnen hun inkoopbehoeften volgens Amazon gemakkelijk beheren en lokaal supplies kopen waar Amazon Business beschikbaar is. Verkopers hebben de mogelijkheid om hun bedrijf te laten groeien door nieuwe klanten te bereiken in deze acht landen, van kleine bedrijven tot multinationale organisaties, aldus Amazon.

Het platform van Amazon Business kan een groter risico zijn voor distributeurs dan voor resellers. Tijdens het jaarlijkse Global Technology Distribution Council (GTDC) conferentie, dat werd gehouden in Huis ter Duin in Noordwijk, werd ook Amazon in de discussie over de toekomst van distributie business genoemd. Een minderheid van distributeurs beschouwt Amazon Business als een grote concurrent.

Advertentie Business

Brazier voorspelt verder dat Amazon sterk zal groeien, onder andere met zijn advertentie business die jaar op jaar ruim verdubbelde. Dat komt omdat advertenties in trek zijn bij de grootste online zoekmachine voor producten. Analist Piper Jaffrey melde eerder dat de advertentie business van Amazon in 2021 goed is voor 16 miljard dollar, meer dan de 15 miljard dollar omzet bij AWS tegen die tijd. Het verdiende kapitaal van Amazon zal dan onder andere worden geïnvesteerd in de uitbouw van de technische infrastructuur voor AWS datacenters en de retailcentra van Amazon.

Amazon was in 2017 nog sponsor van het Canalys Channels Forum. Op de vraag van Dutch IT-channel waarom ze er dit jaar niet bijwaren zei Brazier dat Amazon resellers nog 'niet rijp genoeg' vindt voor zijn business model. Maar Brazier riep alle channel partners op om komende maanden bij meetings met Amazon / AWS dat ze wel tijp zijn om zaken met ze te doen en om te vragen of ze naar het Canalys Channels Forum 2019 in Barcelona willen komen dat begin oktober plaatsvindt.

Door: Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht
Hardware