Toename voice assistants vraagt om onderscheidend geluid en interactie

15-10-2018 | door: Redactie
Deel dit artikel:

Toename voice assistants vraagt om onderscheidend geluid en interactie

Het Nederlandse voice label E.A.R. ontwikkelt voor merken en bedrijven een unieke en onderscheidende eigen stem en klank (zogenaamde sonic branding), waarmee deze bedrijven een voorsprong kunnen nemen in de zich snel ontwikkelende wereld van de voice assistants. Bovendien heeft E.A.R. een op Artificial Intelligence (AI) gebaseerde techniek ontwikkeld. Daarmee verlopen dialogen tussen mensen en voice assistants als Google Home en Amazon Alexa volledig natuurlijk, vloeiend en foutloos.

E.A.R., een samenwerking tussen Embot, Amp.Amsterdam & ReadSpeaker, ontwikkelde een propositie voor slimme, lerende en goed klinkende voice en sonic branding oplossingen. Als consortium bewereren de Nederlandse bedrijven Embot, Amp.Amsterdam en Readspeaker alle kwaliteiten en kennis in handen te hebben om bedrijven effectief en onderscheidend actief te laten zijn met voice assistants. De totaaloplossing bestaat uit een natuurlijke conversatie, een unieke en menselijke stem en een onderscheidend geluid. Het acronym E.A.R., op basis van de eerste letters van de drie bedrijven, is daarom de naam voor het label dat merken gaat helpen het verschil te maken in voice en voice aangestuurde apparatuur.

Op dit moment klinkt vrijwel elk bedrijf dat actief is met een eigen Google Action of Amazon Skill volgens E.A.R. hetzelfde, of het nu een bank, een postbezorger of een supermarkt is. Maar die tijd is volgens de AI-voice ontwikkelaar voorbij. Geen bloedeloze digitale stemmen meer en nooit meer voice assistants die stilvallen omdat ze de vraag niet begrijpen aldys Martijn Been, Amp.Amsterdampartner in E.A.R. Hij legt uit: “Het gebruik van de voice assistants van Google, Amazon en Apple groeit explosief. Ruim 20% van de volwassen Amerikanen heeft al een smart speaker en dat aantal groeit met 50% per jaar. Met de Nederlandse lancering van Google Home eind deze maand zal het gebruik van de voice interface ook hier door het dak gaan. De vraag voor bedrijven is daarom niet óf ze moeten inzetten op voice, maar vooral hoe ze effectief en onderscheidend kunnen zijn.”

Interface

Smart speakers worden niet alleen gebruikt om apparaten in huis te bedienen, maar ook voor zoekopdrachten. 71 procent van de smart speaker bezitters geeft aan liever met de stem te zoeken dan via het traditionele toetsenbord en scherm. Ook ‘voice-shopping’ begint steeds populairder te worden. Been licht toe: “We staan dus aan de vooravond van een aardverschuiving, waarin de voice user interface (VUI) een steeds grotere rol gaat spelen in het leven van consumenten. Deze verschuiving maakt het voor bedrijven belangrijk om te zorgen voor een vloeiende, foutloze steminteractie tussen klant en merk, die bovendien uniek moet klinken. Hoe onderscheid je je als merk anders van je concurrenten tijdens een interactie zonder logo en beeldtaal?”

Maarten van de Koevering, namens ReadSpeaker partner in E.A.R., vertelt: “De huidige eenheidsworst in voice bij bedrijven is zonde en onnodig. De websites van die bedrijven zien er toch ook niet exact hetzelfde uit? Waarom accepteren ze dat bij hun voice assistant dan wel? Die hoeft helemaal niet als een robot te klinken. Wij kunnen voor elk merk een unieke, menselijke stem ontwikkelen.” Daarnaast vallen ‘gesprekken’ tussen gebruikers en de voice assistant geregeld stil omdat de vraag of het commando niet herkend wordt. Ook dat is nu verleden tijd. “Met behulp van de juiste Artificial Intelligence algoritmes maken wij gesprekken met chatbots en voice assistants veel natuurlijker,” aldus Fadoa Schurer, vanuit Embot partner in E.A.R. “De context van gesprekken wordt beter begrepen, en de voice assistant zal niet meer met zijn mond vol tanden staan door vragen die hij niet begrijpt.”

 

Terug naar nieuws overzicht
Software