'Vooruitstrevende bedrijven kiezen steeds vaker voor Apple-producten'

15-10-2018 | door: Anne van den Berg

'Vooruitstrevende bedrijven kiezen steeds vaker voor Apple-producten'

Ruim 70 procent van de medewerkers die hun eigen technologie mogen uitkiezen, kiest voor Apple, zo blijkt uit onderzoek. ‘Vooruitstrevende bedrijven kiezen daarom steeds vaker voor Apple’, aldus Mark van den Broek, managing director bij Pro Warehouse, Apple Authorised Enterprise Reseller. Ook blijkt dat die medewerkers daardoor productiever zijn én langer bij het bedrijf blijven. Het is daarom logisch dat Pro Warehouse volledige focus heeft om organisaties succesvol te transformeren naar Apple.

In 2015 rolde IBM 30.000 Macs uit naar haar werknemers. Gebruikers vroegen steeds vaker om een Mac en IBM heeft dit aangegrepen om de IT-omgeving te moderniseren.Daarmee werd de trend gezet. Zo kan ook Pro Warehouse bevestigen. Deze Apple Authorised Enterprise Reseller kan inmiddels onder andere TMG, ESTEC en Mirabeau tot zijn klantenkring rekenen. Deze bedrijven worden niet enkel voorzien van Apple-producten, maar krijgen eveneens de volledige dienstverlening aangeboden.

In één keer klaar

Gezien de groei in de vraag naar Apple-producten in de zakelijke markt groeide Pro Warehouse navenant van 8 naar 26 medewerkers in slechts anderhalf jaar. ‘Ook is de groei het gevolg van onze uitbreiding naar de dienstentak, waarvoor we nu onze eigen engineers, helpdesk en Mobile Device Management (MDM-)team hebben. We bieden dus een totaaloplossing, waarmee een bedrijf in één keer klaar is’, zo vertelt Mark van den Broek, Managing Director bij Pro Warehouse.

‘De klanten komen overigens zowel binnen via hardwareverkoop als vraag naar ondersteuning bij onderhoud en uitrol. Het versterkt elkaar enorm’, aldus Rowan Pijn, Marketing Manager bij Pro Warehouse. Hoe bedrijven ook binnenkomen, deze bedrijven luisteren goed naar de medewerkers en ontwikkelingen in de markt en onderzoeken de mogelijkheden voor Apple. ‘De Fortune500-bedrijven werken bijvoorbeeld zonder uitzondering met Apple. Ze begonnen met de iPad en iPhone en zien nu dat de Mac ook zo prettig kan werken.’

Pijn haalt een onderzoek aan van Jamf, een softwareleverancier die software levert voor het beheer van Apple-producten. Daarin staat vermeld dat als medewerkers werken met de technologie naar keuze, ze productiever (68 procent) en creatiever (37 procent) zijn, beter samenwerken (35 procent) en trots zijn op het bedrijf waar ze werken (35 procent). Bij bedrijven waar medewerkers hun technologie zelf kunnen uitkiezen, kiest maar liefst 72 procent voor Apple.

Nieuw, jong talent werven

Van den Broek vertelt: ‘Bedrijven gebruiken Apple-technologie om nieuw, jong talent te werven. Ze beloven medewerkers een Apple Macbook Pro en proberen zich zo te onderscheiden van andere bedrijven. Nu de economie aantrekt en goed, jong talent schaars is, proberen bedrijven ook medewerkers te behouden door ze de laatste technologie te bieden.’ Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven die deze strategie kiezen ook succesvol zijn.

Bijna tachtig procent van de medewerkers van bedrijven die medewerkers de keuze geven om zelf de technologie uit te kiezen, zou vanwege die keuzevrijheid bij het bedrijf blijven werken. Ook zegt 90 procent van de respondenten dat ze die keuzevrijheid zeer waardevol vinden en die de standaard voor alle bedrijven zou moeten worden. ‘Medewerkers gaan gewoon weg als ze niet de juiste technologie krijgen om hun werk goed te doen’, vertelt Van den Broek.

Alles moet perfect zijn

Dat medewerkers de voorkeur geven aan Apple heeft volgens Van den Broek vooral te maken met de kwaliteit van de producten. ‘Apple heeft als visie dat alles perfect moet zijn. Daarom doet Apple vrijwel alles zelf: van hardware tot software, van apps en nu zelfs processoren en videokaarten. Ze willen niet afhankelijk zijn van anderen, maar de hele keten in eigen beheer doen zodat alles naadloos op elkaar aansluit. Daar komt bij dat vrijwel alle nieuwe ontwikkelingen beginnen bij Apple.’

De sectoren waar Apple het snelst groeit, zijn onder andere de financiële dienstverlening en mode. Van den Broek: ‘Onze meeste engineers zijn nu aan de slag bij banken. Ook in mode zijn we alom aanwezig. De bedrijven in deze sectoren die voor Apple kiezen, zijn vooruitstrevende bedrijven die nieuwe technologie inzetten om hun doelstellingen te behalen en daar hebben ze jong talent voor nodig. In de financiële sector is vooral security een belangrijke reden om voor Apple te kiezen.’

IBM bespaart 535 dollar per Mac

Bedrijven die bang zijn dat Apple te duur is, kunnen hun angst overboord gooien. IBM verkondigde dat ze elk jaar 535 dollar per Mac besparen, waarvan ze overigens al meer dan 100.000 stuks in gebruik hebben. Zo wordt de servicedesk minder vaak gebeld en wordt dus tijd en geld bespaard. Overigens is het percentage dat de servicedesk belt opzienbarend: slechts 3,5 procent van de medewerkers die een Mac gebruiken belde de helpdesk tegenover 40 procent van gebruikers die een pc hebben.

IBM zal ook geld besparen door de uiteindelijk hogere restwaarde van Apple-producten, vertelt Pijn: ‘De restwaarde na het gebruik van twee tot drie jaar gebruik van Apple-producten is zo hoog dat je dat duidelijk terugziet in de Total Cost of Ownership. Daar komt bij dat Apple tegenwoordig Apple Financial Services biedt, waarmee de producten geleased kunnen worden. De restwaarde wordt vooraf gedekt, waardoor de lease veel scherper is dan bij andere leasemaatschappijen en Apple qua aanschaf op een vergelijkbaar niveau zit als bijvoorbeeld een Windows-machine.’

‘Daar komt nog bij’, zo gaat Pijn verder, ‘dat je met Apple in één keer klaar bent, terwijl je op normale pc’s en laptops nog aanvullende programma’s zoals een update van het besturingssysteem en virusscanners moet aanschaffen. Ook werden vaak de uren die nodig zijn voor de uitrol van pc’s vergeten. Bij Windows kost dit al snel 3 uur, terwijl het met een MDM in combinatie met Apple Device Enrollment Program (DEP) van Apple in slechts 5 minuten gedaan wordt, zonder de machine aan te raken. Een out of the box experience voor de medewerker.’

Apple voor Enterprises

Je ziet dat Apple steeds meer focus heeft op de zakelijke markt. Zo werd Apple Financial Services voor bedrijven beschikbaar in de markt. Bedrijven die meer dan duizend Apple-producten afnemen of de intentie hebben om dit te doen, komen nu in aanmerking voor Apple Care for Enterprise. Daarnaast ontwikkelde Apple het Device Enrollment Progam en het Volume Purchase Program. In Nederland verlopen de services via Apple Authorised Enterprise Resellers, zoals Pro Warehouse. ‘Zo is er geen enkele reden meer om niet voor Apple en dus Pro Warehouse te kiezen’, aldus Pijn.

Terug naar nieuws overzicht