Redactie - 15 oktober 2018

Alibaba sluit contract met Icecat

De kwartaalomzet van Icecat, een beursgenoteerde uitgever van productgegevens voor de wereldwijde ecommercemarkt, nam in het derde kwartaal van 2018 toe met 19,7% toe tot 2,13 miljoen euro, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. De winst voor belastingen nam toe met 64% tot 516K euro dankzij een verbeterde brutowinst en relatief lagere bedrijfskosten.

Syndy, overgenomen in het 1e kwartaal 2018, ligt op schema om in de loop van 2018 winstgevendheid te worden. Financiële, marketing- en verkoopsynergiën zijn inmiddels gerealiseerd. De focus ligt nu op het realiseren van operationele synergiën door het verplaatsen van retailer templating- en datafeed-jobs naar Icecat's near-shore teams. De vrijgekomen cashflow wordt gebruikt om verder te investeren in uitbreiding van het ontwikkelteam, om de verbetering van het Syndy PIM (product informatiemanager), zoals gebruikt door merk- en retail-klanten, te versnellen.

Icecat-catalogus en gebruik blijven snel groeien
Wat de niet-financiële KPI's betreft, zijn de trends in het 3e kwartaal positief. De statistieken zijn gebaseerd op 1,1 miljard product-datasheet-downloads door ecommercebedrijven en consumenten gedurende het 3e kwartaal 2018*. Het aantal productdatasheets (PDS) in de catalogus steeg op jaarbasis met 19% tot 5,4 miljoen. Het aantal ondersteunde merken is met 8% gegroeid tot 21 duizend en het aantal ondersteunde productcategorieën groeide met 11% tot 4.927. Veel van de nieuwe categorieën zijn in mode, doe-het-zelf en speelgoed. Het aantal geregistreerde e-commerce kanaalpartners groeide met 8% tot 79 duizend en het aantal technische interfaces met retail-platformen nam toe met 15% tot 3.000**. Van de technische gebruikers maakt 26% (767) nu gebruik van Icecat Live, real-time downloads via JSON of door consumenten rechtstreeks, waardoor Icecat Live op zichzelf ook al een volwassen contentsyndicatienetwerk is geworden.

Topmarktplaatsen in Europa en Latijns-Amerika werken met Icecat

In het 3e kwartaal 2018 werden nieuwe strategische partnerschappen gesloten met belangrijke marktplaatsen in belangrijke markten: Duitsland, Polen, Spanje en Latijns-Amerika.

- Ali Express: de Spaanse vestiging van Alibaba, de grootste wereldwijde concurrent van Amazon en Ebay, tekende een contract bij Icecat. Met een andere Alibaba-dochter, Lazada, werkt Icecat al samen op de Aziatische markt.

- Alegro Poland, de nummer 3 marktplaats met 100 miljoen gebruikers, heeft Icecat geïmplementeerd en haar partnerschap aangekondigd

- Real.digital, een marktplaats in Duitsland is een nieuwe klant die zijn contentvereisten via Icecat heeft aangekondigd

- Elektra, het Mexicaanse top-retailmerk, is een samenwerking aangegaan met Icecat voor de Latijns-Amerikaanse markt om haar marktplaatsen te voorzien van geweldige productcontent

100 gebruikers nemen deel aan de cryptopiloot van ICURY

De ICURY-pilot, de cryptomunt van Icecat met symbool ICY, is nu uitgebreid tot bijna 100 gebruikers. Nieuw is dat het token nu kan worden geüpload naar een Icecat-account om een gebruikerssaldo te veranderen. We onderzoeken nu welk blockchain-technologie moet worden gebruikt om interne micropayments te gaan ondersteunen. Zie https://iceclog.com/joint-the-icury-pilot-icecat-erc20-tokens-now-integrated-into-icecat-user-accounts/

Icecat PIM-verbeteringen: 3D en productvarianten in fashion
De Icecat PIM-omgeving wordt continu geüpgraded. 3D-modellen en productvarianten worden nu ondersteund in zowel XML als JSON: https://iceclog.com/3d-images-and-product-variants-via-product-xml/.
3D vanwege klanten zoals Philips, HP, Xerox en BOL, en productvarianten vanwege het FashionBase-project met GS1 Nederland, bekend van de barcodestandaard.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!